La construcció d'un aeroport a Andorra és considerat com a fonamental pel president de la Cambra de Comerç, Miquel Armengol, "perquè si no tenim unes bones comunicacions malament rai". A finals d'any estarà enllestit el primer dels tres informes que està duent a terme l'empresa francesa Navbleu, filial d'Airbus. Segons Armengol, aquest aeroport podria ser complementari amb el ja existent a la Seu d'Urgell i podria acollir vols amb destinacions de fora de la Unió Europea, portar més turistes i augmentar la inversió estrangera.
"/> La construcció d'un aeroport a Andorra és considerat com a fonamental pel president de la Cambra de Comerç, Miquel Armengol, "perquè si no tenim unes bones comunicacions malament rai". A finals d'any estarà enllestit el primer dels tres informes que està duent a terme l'empresa francesa Navbleu, filial d'Airbus. Segons Armengol, aquest aeroport podria ser complementari amb el ja existent a la Seu d'Urgell i podria acollir vols amb destinacions de fora de la Unió Europea, portar més turistes i augmentar la inversió estrangera."/>Els tècnics de l'empresa francesa Navbleu, filial d'Airbus, estan treballant en la primera fase de l'estudi per a la construcció d'un aeroport a Andorra que ha encomanat la Cambra de Comerç. L'estudi serà el més complet dels que s'han realitzat fins ara. Consta de tres fases. La primera inclou la llargada de la pista i el tipus d'avió que hi podrà aterrar. El segon se centrarà en la ubicació, i el tercer en la contaminació acústica. El primer estudi amb profunditat que es va fer data del maig del 2001 i és relatiu a la viabilitat d'un aeroport a la Rabassa, que també va ser objecte d'altres treballs l'octubre del 2003 i l'abril del 2005. Al mig, hi ha l'estudi sobre els criteris per a l'elaboració del pla de desenvolupament dels aeroports d'Andorra (2004) i, posteriorment, el de l'Organització Internacional de l'Aviació Civil (OACI). A la dècada dels vuitanta i dels noranta hi ha treballs superficials sobre l'aeroport i conclouen que no hi havia prou espai per a la pista dins del territori andorrà. Ara, però, les característiques dels avions han canviat i també la tecnologia, cosa que fa que aquells primers treballs hagin quedat totalment obsolets.
Desenclavar Andorra és un dels objectius del mandat de Miquel Armengol a la Cambra de Comerç i considera fonamental la construcció d'un aeroport "perquè si no tenim unes bones comunicacions malament rai". A finals d'any estarà enllestit el primer dels tres informes que està duent a terme l'empresa francesa Navbleu, filial d'Airbus. Segons Armengol, aquest aeroport podria ser complementari amb el ja existent a la Seu d'Urgell i podria acollir vols amb destinacions de fora de la Unió Europea, portar més turistes i augmentar la inversió estrangera.
Les ubicacions que s'han proposat a Navbleu no han estat estudiades abans, cosa que ja exclou diversos indrets. Fins i tot, el president de la Cambra ja ha pensat amb el tipus d'avió que hi podria aterrar, un Neo (New Engine Option), que ofereix una reducció significativa en el consum de combustible. Té més capacitat de carrega (1,8 tones) i pot volar uns 700 quilòmetres més que els avions equipats amb motors tradicionals CEO. La llargada de la pista se situaria al voltant dels 2.500 metres.
Armengol ha dit que l'informe serà molt més complet que el de l'Organització Internacional de l'Aviació Civil (OACI) de l'any 2007. En aquell moment, els experts van avaluar les posibilitats de dur a terme la instal·lació a diversos emplaçaments com la Rabassa, Engolasters, Entor (Ransol) i el bosc de Moretó (Grau Roig). L'opció més factible era la del Planell a la Rabassa (Sant Julià de Lòria) tot i els elevats costos d'explotació i de manteniment. Amb tot, a causa de les condicions meteorològiques no van poder sobrevolar algun dels indrets.
Connexió per tren
Armengol es reunirà a finals del mes de setembre amb representants de les Cambres de Comerç de Girona i dels Pirineus Orientals francesos per reprendre el projecte d'una connexió ferroviària amb Andorra. El tren arribaria al país per un túnel des de Porta. El cost seria d'uns 120 milions d'euros. "És complicat perquè té un cost", explica Armengol, "però no és impossible".
La línia sortiria del costat de l'estació de l'AVE a Girona per arribar a Porta i el Pas de la Casa. Des de Porta connectaria amb la línia de Tolosa que ja va a Burdeus i París. D'aquesta manera, Andorra formaria part de les xarxes ferroviàries europees i sense dependre de les inclemències meteorològiques.