Andorra la Vella.- El Govern descarta el projecte de l'aeroport de Grau Roig després de l'informe de l'OACI desfavorable. Aquest document detalla un seguit de qüestions que la infraestructura al bosc de Moretó no compliria i conclou que "no és viable", tal com ha comentat aquest dimecres el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, que ha destacat que ara l'executiu centrarà els seus esforços en l'heliport nacional i en l'aeroport d'Andorra-la Seu d'Urgell.
Tal com ha detallat Gallardo, un dels aspectes que per si sol ja “inhabilita” aquesta opció o que, si més no, “hi posa moltes dificultats” és que el disseny de les maniobres incompleix tant els criteris de l’OACI com de l’Agència Europea de Seguretat Aèria (EASA) i s’estableix en l’informe que aquestes maniobres serien responsabilitat de l’Autoritat Aeronàutica Andorrana (AAA). A més, el document també detalla que en base als criteris internacionals, aquestes maniobres haurien de ser acceptades pel país d’origen. Un altre dels aspectes que el ministre ha qualificat com de “més constrenyents” és el fet que la pista no presenta visibilitat en altitud amb la qual cosa fa que les operacions no siguin segures. D’aquesta manera, tal com ha detallat Gallardo, el pilot hauria d'assumir “un risc que a ulls dels experts és important” i que a més recauria en l’AAA.
L’estudi també conclou que les aeronaus que haurien d’operar en aquest aeroport haurien de ser molt específiques, amb la qual cosa “es limitaria” que les companyies hi poguessin operar, ja que només ho podrien fer aquelles que disposin d’aquest tipus d’avió, i això reduiria la possibilitat d’atreure operadors convencionals. També es posa en relleu que el cost calculat per al moviment de terres per a la construcció de la pista seria superior al previst als estudis. A més, també s’apunten deficiències quant a l’encaix entre les necessitats i la suficiència aeroportuària.
Davant aquestes conclusions, el ministre ha destacat que el consell de ministres ha descartat aquesta infraestructura i, per tant, dur a terme la següent fase que hauria de ser la de l’impacte ambiental. Ara l’executiu “centrarà els esforços” per aconseguir “l’objectiu de desenclavament del país”, en què hi pugui haver vols comercials en breu a l’aeroport d’Andorra-la Seu d’Urgell i en potenciar l’heliport nacional. De fet, el ministre ja ha avançat que en les properes setmanes hi podria haver novetats sobre aquests dos objectius. Així, ha incidit en el fet que en el “curt termini”, és a dir, en els dos anys que queda de legislatura el Govern descarta un projecte d’aeroport nacional. Ha recordat que s’han fet contactes amb diferents companyies de la mà de l’Empresa Familiar Andorrana (EFA) per tal de trobar empreses que estiguin interessades a operar a la Seu i que les reunions establertes s’han centrat en “determinar” les que puguin donar “més garanties” i una major operativitat. Quant a l’heliport, ha recordat que és un dels projectes prioritaris per a l’executiu i que ja s’ha avançat en quina és la proposta per part del Govern. En aquest sentit, ha manifestat que fa “molts anys” que s’analitza aquesta possibilitat i que ara s’espera que “sigui la definitiva”.
El ministre ha destacat que aquest mateix dimecres a la tarda ha contactat el president de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis (entitat que liderava el projecte de l’aeroport) i que la decisió de l’executiu ha estat “acceptada”; en aquest sentit, ha remarcat que tant la Cambra com el Govern sempre han defensat la necessitat d’anar “etapa per etapa” i no passar a la següent fins que no se superés la prèvia. Així, ha afegit que ambdues parts han estat sempre “coherents”. També ha defensat la necessitat de fer aquest informe amb l’OACI, perquè “no és una decisió atípica” i ha recordat que en ocasions anteriors l’executiu ja havia demanat una anàlisi d’aquest organisme en relació a d’altres propostes d’aeroport. A més, l’ha defensat per “confortar” el dictamen negatiu de l’Autoritat Aeronàutica Andorrana. En aquest sentit, ha emfasitzat que si l’informe de l'AAA hagués estat favorable hagués estat totalment necessari aquest informe de l’OACI. “És una decisió coherent i símptoma de transparència”, ha defensat el ministre, que ha recordat que el cost de l’estudi és “assumible” ja que s’eleva a 25.000 euros.