Dimecres 12 de març de 2025
|
19:48 H
El ‘sensei’ Diego Alberto Lozza de l'escola Kokoro Dojo Internacional.
El ‘sensei’ Diego Alberto Lozza de l'escola Kokoro Dojo Internacional. (Foto: )
Speaker's Corner

L’aikido, una art marcial per buscar la temprança

Segons Lozza és una pràctica que pot aportar beneficis com “la seguretat en un mateix” i pot ajudar les persones a canalitzar l’estrès o resoldre problemes personals

Andorra la Vella.- L’aikido és una art marcial que té “una part espiritual molt important”, d’energia, de moviments que poden aportar als seus practicants temprança per poder “manejar conflictes”. Així ho defensa el ‘sensei’ Diego Alberto Lozza  que afegeix que cal conèixer des de dins aquesta art marcial per defugir “perjudicis”, ja que alguns al veure-la des de fora poden pensar que és “com un ball” i d’altres es poden quedar amb la part agressiva en ser una art marcial. I és que segons Lozza és una pràctica que pot aportar beneficis com “la seguretat en un mateix” i pot ajudar les persones a canalitzar l’estrès o resoldre problemes personals.

Això és el que intenta transmetre el ‘sensei’ a través de les diferents classes que ofereix a la seva escola Kokoro Dojo Internacional, ubicada a Escaldes-Engordany, i també a través de les  que dona els dimarts i els dijous a l’hotel Roc Blanc en el marc de l’Speakers’Corner, de 20.30 a 21.45 hores i que han arrencat aquest mes de febrer.

La diferència amb altres arts marcials és que l’Aikido “canalitza” l’energia de manera diferent, ja que se centra molt en moviments circulars i, per tant, “l’energia flueix de diferent manera” provocant “canvis interns” en la persona que el practica. Lozza anima la gent a gaudir d’aquesta art marcial incidint en el fet que ells fan molt d’èmfasi en la part no agressiva d’aquesta pràctica, que evidentment ho pot ser.  Això depèn, però, de cada persona, de la seva manera de ser i, per tant, el ‘sensei’ incideix en el fet que des de l’escola se centren a enfocar la pràctica de manera individual intentant que cada practicant trobi “el seu equilibri”. A més se centren molt especialment en la pràctica col·lectiva, tenint en compte que cadascú pugui “sentir la problemàtica” de cadascuna de les altres persones i es puguin ajudar mútuament.

I aquesta ensenyança col·lectiva també es plasma en els tallers que ofereixen per a empreses en què es busca que cada persona senti que aporta a l’equip i es pugui enfocar a “superar un conflicte” o a arribar a l’èxit d’un projecte.

Lozza també destaca que des del 2016 existeix l’associació andorrana d’aikido i que la missió és incidir en donar a conèixer aquesta art marcial, molt coneguda en altres llocs, al país. No en va es tracta d’una pràctica, que compta amb 2,5 milions de practicants arreu del món i que beu dels samurais i del Budo. En aquest sentit, si bé es nodreix de l’art dels antics guerrers japonesos, és un art marcial japonès relativament modern, creat a la primera meitat del segle XX. Tot i que moltes persones associen les arts marcials amb tradicions mil·lenàries, l'aikido és una evolució d'antics sistemes de combat dels samurais, però amb un enfocament completament diferent del de les disciplines clàssiques de guerra. A més, Lozza explica que, tot i no ser una art mil·lenària, sí que és una de les arts marcials més completes i efectives per a la defensa personal i el desenvolupament personal i afegeix que fa servir armes tradicionals japoneses com el Bokken (espasa de fusta); el Jo (pal curt) el Tant (ganivet).

Notícies relacionades