Andorra la Vella.- Nadal és una època que se sol relacionar amb els excessos: es tendeix a les compres compulsives o a les afartades. Entendre què passa al nostre cervell perquè tinguem tendència a gastar més del que seria necessari i com podem gestionar les emocions en aquestes dates seran dues de les qüestions sobre les quals incidirà la psicòloga, astròloga i publicista María Ángeles Montilla en la xerrada ‘Nadal en harmonia: emocions i finances’ que oferirà aquest dijous a les 19.30 hores a l’hotel Roc Blanc en el marc de l’Speakers’Corner, una proposta que es veurà completada amb un taller pràctic de tres hores que es desenvoluparà el 14 de desembre al mateix Roc Blanc.
Nadal està instal·lat en el conscient col·lectiu com un moment màgic, però en què el màrqueting et “porta a l’acció”, és a dir, a comprar, fins al punt de portar a algunes persones a casos en què “les finances es descontrolen” i es veuen obligats a satisfer al llarg de molt temps els compromisos que han contret en aquestes dates. L’experta posa en relleu que en la xerrada que oferirà intentarà explicar “des de la neurociència com funciona el cervell”, què s’activa en rebre certs estímuls que ens porten a comprar i perquè en algunes persones hi ha “una tendència a gastar més” i, per tant, una major predisposició a consumir de manera compulsiva. A més, també incidirà, des de la seva experiència com a publicista en grans empreses, com treballa el comerç al detall per estimular aquest consum desbocat.
Una de les recomanacions de l’experta és “identificar el valor intern” que té per a cada persona el Nadal i també “identificar” si hi ha “buits” que poden portar-nos a aquest consum sense límits. Ella ha fet una enquesta a través de les seves xarxes socials en què han pres part més de 2.000 persones, el 80% de les quals ha identificat un “buit” relacionat amb els hàbits de Nadal. “Si tinc una sensació de buit generada per una emoció he d’entendre què faré per omplir aquest buit”, explica Montilla, que concreta que és essencial, per tant ,entendre “com funcionen les emocions” i com cal “gestionar-se per no caure en situacions de més dolor”. En aquest sentit, apel·la a “tornar a les petites coses”. “La felicitat està en les petites coses”, afirma, al mateix temps que remarca que seria important tornar als “orígens”, als valors relacionats amb el Nadal i que estan vinculats a “compartir”, a passar un moment amb familiars i amics i a deixar de banda aquest impuls consumidor.
I aquesta xerrada es complementarà, com s’ha esmentat, amb un taller “molt pràctic” en què entre altres tothom tingui clar quin pressupost té per al Nadal i s’hi pugui amollar tenint en compte, per exemple, que en lloc de regals materials en podem oferir altres.