Divendres 22 de novembre de 2024
|
10:02 H
El director de relacions governamentals i assumptes reguladors de Philip Morris Spain, Gonzalo Salafranca.
El director de relacions governamentals i assumptes reguladors de Philip Morris Spain, Gonzalo Salafranca. (Foto: )
Empresa

Gonzalo Salafranca: “La nostra gran aposta com a companyia és reduir l'impacte que generen els nostres productes sobre la salut'

Andorra la Vella.- Conversem amb Gonzalo Salafranca, director de relacions governamentals i assumptes reguladors de Philip Morris Spain, al voltant del futur de la indústria del tabac. La companyia està impulsant una gran transformació del sector amb l'objectiu de reduir l'impacte que generen els seus productes en la salut, cosa que demana la societat. Salafranca, en representació d'aquesta multinacional vinculada a Andorra des de fa més de 50 anys, participarà aquest dimecres a la jornada 'Work on Andorra', on juntament amb altres experts debatrà sobre innovació i projectes entorn de la sostenibilitat, els recursos naturals, la salut o el coneixement, entre d'altres.

La companyia que representa és un exemple d'innovació?

Tots els sectors estem posant els nostres esforços a reduir l'impacte que generen els nostres productes a la societat, al medi ambient, a la salut i al món en general. El sector del tabac no en pot ser una excepció. A Philip Morris estem fent una aposta sense precedents per la investigació científica i la innovació tecnològica, amb una inversió de més d'11.000 milions de dòlars fins a la data. Hem desenvolupat diferents tecnologies que eliminen la combustió de l'equació. En essència, el que hem fet és substituir la combustió per temperatures d'escalfament més baixes. En eliminar la combustió, també s'elimina el fum, la causa principal de malalties lligades a l'hàbit de fumar. Els nostres dispositius lliures de fum -el buc insígnia dels quals és IQOS, el nostre dispositiu d'escalfament de tabac- redueixen significativament les substàncies perjudicials presents a la cigarreta. El nostre objectiu com a companyia és substituir progressivament la cigarreta per aquestes alternatives millors que estan avalades per la ciència.

I per a Andorra, país de tradició tabaquera, què aporta aquesta transformació?

La ciència i la tecnologia ens permeten donar alternatives molt millors a aquells fumadors que continuaran fumant. Per tant, el compromís és aconseguir que aquests fumadors tinguin accés a aquesta informació i a la ciència que avala aquests productes i es passin a aquests productes l'abans possible. En el cas d'Andorra, parlem d'assolir que els 16.000 fumadors adults residents a Andorra –segons les nostres estimacions– canviïn cap a aquestes alternatives. A Philip Morris estem convençuts que aquesta transformació és bona per als fumadors, i per descomptat per a tota la cadena de valor que vivim del tabac. El sector del tabac té futur i sens dubte, aquest futur passa per les alternatives lliures de combustió i les oportunitats que generen l'aposta per aquests nous productes. A Andorra encara ens queda molt de camí, però ja estem començant a veure els resultats d'aquesta transformació, en els darrers anys hem duplicat el nostre equip, hem obert els nostres punts de venda i cada cop són més els fumadors que es passen al nostre dispositiu d'escalfament de tabac IQOS. Som en el bon camí.

Això és, canviar la manera de consumir tabac?

Exacte. Estem canviant la manera com es consumeix el tabac: de cremar-lo a escalfar-lo. Com deia, si eliminem la combustió, eliminem el fum i en conseqüència reduïm significativament l'exposició a substàncies perjudicials. El canvi progressiu a aquestes alternatives s'està donant i ja tenim exemples de països d'Europa del sud –com Portugal, Itàlia o Grècia – on ja comptem amb una presència important d'IQOS, superant el 10% de quota nacional en aquests països.

Una història de transformació en tota regla...

Sens dubte, cremar el tabac no ha de ser una opció al segle XXI, hem d'avançar cap a millors alternatives sense combustió que, segons els nostres estudis i un nombre creixent d'investigacions independents, redueixen significativament, com li deia, l'exposició a substàncies nocives en comparació del fum de la cigarreta. Els nostres esforços a reduir el dany estan en línia amb el que la societat en general i la comunitat mèdica ens demanen des de fa dècades. Estem davant d'un canvi de paradigma que no té marxa enrere.

Quin és el repte més gran que s'estan trobant per arribar al consumidor en aquest canvi de paradigma?

La gran desinformació i, en molts casos, confusió que envolta les alternatives i les diferències amb la cigarreta. Hi continua havent molts fumadors que desconeixen aspectes bàsics fonamentals com ara el fet que el principal causant de les malalties de l'hàbit de fumar és el fum que es genera durant la combustió i no la nicotina, que sent una substància que genera addicció no és el principal problema. Per descomptat, hi ha molts fumadors que desconeixen la creixent evidència científica que avala les alternatives. El 2021 vam realitzar una enquesta a 22 països que ens va revelar que 8 de cada 10 enquestats creu que els fumadors adults haurien de tenir accés a informació precisa sobre les alternatives sense fum. Al final, tot aquest desconeixement és una barrera important que dificulta que els fumadors adults puguin prendre decisions informades i canviar a opcions millors basades en ciència.

Què ha de passar per accelerar el canvi?

Com li deia, l'acceptació dels fumadors d'aquestes alternatives és fonamental i passa perquè els fumadors tinguin informació veraç i rigorosa. Però per accelerar el canvi és igualment rellevant que s'involucrin els principals actors, destacant el paper de la comunitat medico científica a l'hora de fomentar un debat constructiu basat en evidències científiques, evitant qüestions ideològiques i, per descomptat, és clau el paper del regulador, que ha de tenir en compte el perfil de menor risc d'aquests productes per avançar cap a una regulació diferenciada respecte a la de la cigarreta.

Notícies relacionades