Dissabte 23 de novembre de 2024
|
11:06 H
Opinió

La nova Marca Andorra

La inquietud per redefinir la Marca Andorra va començar fa molt de temps. Encara recordo aquell primer d’un seguit d’articles dedicats a reivindicar una intuïció, un anhel, una visió de futur, una necessitat vital, una oportunitat per fer valer el que el nostre país representava i podia oferir al món.

Al final va ser la Confederació Empresarial Andorrana la que va assumir fa un any i mig la responsabilitat de sensibilitzar tant al sector públic com el privat de la necessitat d’impulsar una nova Marca Andorra que per fi ens donés la visibilitat internacional que mereixia una ciutadania d’Andorra que havia hagut de sofrir els incontestables efectes de la doble crisis internacional i nacional i que s’havia hagut d’adaptar amb resignació i fermesa a tots els canvis que han transformat de forma radical el nostre model econòmic durant els darrers anys.

Avui mereixen un homenatge molt especial tot el seguit de voluntaris, membres de la comissió Marca Andorra i comunicació de la CEA, que d’una forma absolutament altruista, desinteressada i patriòtica ens han ajudat a construir els fonaments del que ha de ser la nova Marca Andorra. Han estat 21 reunions de treball, 12 altres sessions de subcomissions operatives, un total de 53 persones i 620 hores de treball que ha donat com a resultat un primer informe datat a l'octubre del 2017 i que recull els resultats i l’anàlisi de les enquestes nacional i internacional que ens han ajudat a definir com la ciutadania veu el que ha d’acabar sent la Marca Andorra: debilitats i amenaces a treballar, però sobretot, fortaleses i oportunitats a impulsar. Aprofundirem properament en els detalls, però ara toca definir l’agenda i sens dubte aquesta la tenim perfectament delimitada tant en fites com en dates.

Com a continuació d’aquesta primera fase d’estudi i anàlisi portada a terme per la patronal andorrana, s’ha constituït la Taula Publicoprivada Marca Andorra, formada per representants de tots els partits polítics, dels comuns, del Govern i de les associacions empresarials CEA, EFA i CCIS, tota una experiència pionera al país, que ha dotat al projecte d’una transversal i sinergètica munió de sensibilitats diverses, tremendament profitosa per fer bo que la Marca Andorra és la marca de tots!

Justament, els darrers mesos de treball, tant de la taula com de la comissió CEA Marca Andorra, han servit per establir els mecanismes d’identificació dels possibles candidats a assessorar en el disseny de l’estratègia i avui podem dir que ja els hem escollit. Per una banda, una empresa puntera en 'nation branding' ens ajudarà a establir un esquema de treball que ens permeti crear una estructura de marca de país sòlida i a reconstruir la nostra malmesa reputació afrontant amb estratègia debilitats i amenaces i però alhora construint una nova reputació que potenciï les nostres fortaleses i oportunitats i ens ajudi a posar-les en valor en el context internacional. Addicionalment aquest treball pot comportar reforçar el contingut de la marca a través del recull d’opinions d’alguns dels principals agents econòmics i 'stakeholders' nacionals i internacionals i així refinar els esquemes de treball que en derivin.

Transcorreguts un màxim de tres mesos aquesta empresa passarà el relleu a una altra molt més especialitzada en els vessants creatiu i d’imatge. Amb una àmplia experiència d’anys al país, treballarà en el restyling de la marca actual i en tot el material que l’acompanyarà, inclosos el missatges clau que volem que formin part d’aquesta nova presentació dels signes que ens identifiquin en un futur.

Aquestes dues empreses estaran en tot moment acompanyades de l'inestimable ajut i col·laboració de la UTE andorrana que ha treballat des de la comissió Marca Andorra de la CEA i que ha elaborat l’informe que ha de servir de base a aquelles per a fer millor una feina que desitgem reculli el sentir tant de l’empresariat com de la resta de ciutadania que tant ha contribuït a definir com ha de ser la nostra nova marca de país.

I com que la Marca Andorra és la “marca de tots” hem acordat que tota la feina que es desenvolupi al voltant d’aquest projecte es financi paritàriament entre els sectors públic i privat, entre institucions públiques i organitzacions empresarials. Tots vol dir tots sense excepció. Si tots hi contribuïm, ens la farem nostra i vetllarem amb més interès per ella, el tresor més gran de la nostra història recent. Des de la CEA se’ns han acudit diverses i imaginatives idees per a fer que tothom sense excepció participi d’aquest procés de recaptació de fons per a finançar la nostra nova Marca Andorra. Aviat se’n sabran els detalls.

El 'deadline' definitiu de tot plegat? Finals del 2018. Culminació d’una segona fase del procés on de la definició passarem a l’acció, en concret al conjunt d’accions que acabaran de donar forma a l’estratègia i que esperem es despleguin àmpliament durant el 2019.

Un dels objectius de la taula Marca Andorra és establir uns mecanismes de seguiment, de tutela i d’adaptació i renovació constant de la nostra marca país. En aquest sentit, molt aviat es treballarà en la creació d’un organisme també de composició i filosofia transversal, publicoprivat, que més enllà dels que han estat protagonistes avui, asseguri la continuïtat del demà i doti d’estabilitat a un mecanisme que ha de romandre actiu en l’anàlisi, l’estudi i la projecció internacional, un instrument al servei de tots aquells que vulguin explicar el que som i representem.

Tot aquest procés se us explicarà a “tots” molt aviat, probablement en no més de tres setmanes, en una presentació solemne i esperem multitudinària del projecte on hi seran presents per explicar-ho, a més d’alguns del principals agents dels sectors públic i privat que han assolit protagonisme en aquest procés, destacats representats de l’empresa que iniciarà els treballs descrits, la qual ens posarà al corrent de l’autèntica dimensió del que significa el 'nation branding' i com ajudarà al nostre país.

La Marca Andorra camina amb fermesa vers el futur. Molt aviat se’ls girarà feina als 75.000 i escaig ambaixadors de la nova marca país. Tots sense excepció l’han de fer seva i ajudar a difondre-la. Implicació, sentit de la responsabilitat, sentiment d’identitat i un esperançador futur per endavant!

 

Notícies relacionades