Dijous 26 de desembre de 2024
|
12:42 H
Un establiment comercial.
Un establiment comercial. (Foto: Arxiu ANA)
Consum

Els consumidors presenten 1.311 reclamacions el 2022

Andorra la Vella.- Els consumidors han presentat un total de 1.311 reclamacions al departament de Comerç durant el 2022. El director del departament, Josep Pujol, explica que de les queixes presentades, la majoria, 1.014, s'han solucionat, 151 no es van arribar a tractar en considerar-se improcedents i 79 encara es troben en procés de tramitació. A més, durant l'any passat es van incoar cinc expedients sancionadors per incompliment de la llei.

Pujol posa en relleu que el nombre de reclamacions continua incrementant anualment, sobretot en comparació amb l'exercici anterior, quan es van presentar 834 queixes, el que representa un augment del 57%. El director assenyala que bona part de les reclamacions s'acumulen durant els mesos de gener i febrer, coincidint amb les festes de Nadal i el punt àlgid de la temporada d'hivern i destaca que en el darrer any ha continuat creixement la presentació de queixes per la via electrònica, amb un 84,6% del total.

Entrant al detall, les reivindicacions se centren en cinc sectors, els allotjaments turístics, el transport públic, la compravenda de vehicles, les estacions d'esquí i el comerç en general. Així doncs, en relació amb la temàtica dels lloguers, Pujol indica que "les queixes han disminuït", però continuen mantenint un gran volum de consultes, especificant que el telèfon del consumidor n'ha rebut fins a 370. "Gràcies a la informació traspassada i la defensa efectuada envers els drets dels llogaters, cada cop arrendataris i arrendadors tenen les normes més clares", manifesta.

Quant a les estacions d'esquí, comenta que les reclamacions solen estar relacionades amb les condicions de les pistes d'esquí i la meteorologia. Les queixes relatives als allotjaments turístics i hotels es deuen a les condicions dels habitatges per insatisfacció dels clients, amb 129 reclamacions. En referència a la categoria de compravenda de vehicle, exposa que les reivindicacions estan relacionades amb la ineficiència del servei i les devolucions, però destaca que gràcies a la feina feta amb el sector i els clients, "a poc a poc el nombre va minvant".

La cirera del pastís se l'emporta el transport públic, que, durant la primera quinzena de novembre, "vam assolir el rècord de reclamacions". En aquest sentit, Pujol admet i entona el "mea culpa" perquè "no ens vam saber preparar i en el 90% de les reclamacions els usuaris tenien la raó". "Si la gent comença a treballar l'1 de desembre, no podem començar la temporada el mateix dia, ho hem de fer amb més anticipació", ressalta.

El director del departament recorda que periòdicament es duen a terme campanyes i inspeccions amb l'objectiu de reduir el nombre de queixes que reben, però accepta que el fet de només disposar de dos inspectors els dificulta la feina. En aquest sentit, informa que estan treballant per poder dur a terme una xerrada amb el ministeri d'Educació encarada als joves d'entre 12 i 14 anys perquè "creixin sabent quins són els seus drets i obligacions" i amb la gent gran per prevenir possibles estafes al col·lectiu aprofitant que "estan sols a casa".

Notícies relacionades