Dijous 21 de novembre de 2024
|
18:13 H
D'esquerra a dreta: el cap de projectes de BMS Consultoria Estratègica, Jose Gismero; el propietari d'Andbus, Dani Vinseiro; el director de l'oficina del Canvi Climàtic del Govern, Carles Miquel; i el director d'Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport de l'executiu, Josep Lluís Pujol.
D'esquerra a dreta: el cap de projectes de BMS Consultoria Estratègica, Jose Gismero; el propietari d'Andbus, Dani Vinseiro; el director de l'oficina del Canvi Climàtic del Govern, Carles Miquel; i el director d'Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport de l'executiu, Josep Lluís Pujol. (Foto: Andbus)
Mobilitat

Andbus, primera empresa andorrana de transport de viatgers neutra en carboni

Andorra la Vella

L'empresa de transport de viatgers Andbus ha presentat, aquest dimarts al migdia, el càlcul de la seva petjada de carboni i la seva estratègia de reducció i compensació, gràcies a la qual es converteix en la primera empresa del sector neutra en carboni al Principat d'Andorra. El propietari d'Andbus, Dani Vinseiro, ha explicat que "les companyies de transport de viatgers com la nostra formen part de la solució en l'estratègia de reduir les emissions de CO2 i de lluitar contra el canvi climàtic, perquè tots els viatgers que van en transport col·lectiu, no fan aquell desplaçament en vehicle privat".

Malgrat tot, "si volem contribuir positivament a la millora del futur del planeta, tenim feina a fer", ha afirmat Vinseiro. Andbus porta anys treballant en el càlcul de la seva petjada de carboni i ha pogut presentar els càlculs corresponents als anys 2019, 2020 i 2021. "Tenim un pla de reducció d'aquesta petjada amb l'objectiu d'aconseguir emissions zero, en un escenari de mig termini, cap a l'any 2035, donat que el desenvolupament del vehicle elèctric de transport col·lectiu encara ha de madurar", segons ha indicat el propietari d'Andbus. A més, també ha remarcat que estan molt convençuts de fer aquesta aposta, perquè "pensem que és el camí que cal fer per responsabilitat amb el planeta i perquè així també ens ho demana la societat i els nostres passatgers, malgrat, però, que no és un camí fàcil ni barat i que caldrà que l'administració ens acompanyi en aquesta transició tan necessària".

En aquest sentit, el director de l'oficina del Canvi Climàtic del Govern, Carles Miquel, ha felicitat la iniciativa d'Andbus, que "està alineada amb els objectius del país pel que fa a la reducció d'emissions de gasos d'efecte hivernacle". També ha recordat que "Andorra té uns compromisos contrets amb la comunitat internacional per arribar a la neutralitat carbònica el 2050 i que iniciatives com aquesta ens hi apropen". La presentació ha comptat també amb la presència del director d'Empresa, Comerç, Desenvolupament Industrial i Transport del Govern, Josep Lluís Pujol.

Compensació amb un projecte de cogeneració d'electricitat a l'Índia

D'altra banda, Vinseiro ha volgut agrair la feina conjunta que han fet amb BMS Consultoria Estratègica, la consultora d'RSC d'Univers Bomosa que promou projectes socials, de sostenibilitat i medi ambient al Principat i que ha realitzat el càlcul de la petjada de carboni de l'empresa de passatgers. El cap de projectes de BMS Consultoria Estratègica, Jose Gismero, ha explicat tant el mètode de càlcul de la petjada de carboni d'Andbus, com les fites per reduir-la progressivament, així com la compensació de les tones de CO2 del 2021 que converteixen Andbus en una empresa neutra en carboni.

De l'estudi s'extreu que, el passat 2021, la petjada de carboni d'Andbus va ser de 918,31 tones de CO2, provocades en un 97,3% per l'ús de vehicles, un 1,8% del gas fluorat i un 0,9% del seu edifici. En concret, per analitzar la suma de les emissions de CO2 que genera Andbus, BMS Consultoria Estratègica ha seguit el protocol internacional UNE-ISO 14064-1, que és una plataforma de càlcul de compensació d'emissions de Gasos Efecte Hivernacle (GEH) de l'executiu, en la qual es defineixen els límits organitzatius i operatius, l'any base i les emissions produïdes i, finalment, els factors de conversió.

El pla de reducció ja es troba en execució. S'han realitzat les millores proposades, com la baixa dels vehicles més antics i l'adquisició d'altres nous i més eficients i, per tant, s'han reduït les emissions tant de forma absoluta com relativa. De l'estudi de les tres anualitats es pot comprovar com les emissions de CO2 per quilòmetre recorregut baixen un 12,5% del 2019 al 2021. Mentre que l'any 2019 la petjada per quilòmetre recorregut era de 493 grams de CO2, el 2021 es va situar als 432 grams de CO2.

Enguany, la petjada de carboni del 2021 s'ha compensat voluntàriament amb programes de la Convenció Marc del Canvi Climàtic de les Nacions Unides, tal com estableix el Govern. Concretament, amb un projecte a l'Índia, d'una planta de cogeneració de 2,5 MW a base de pela d'arròs. L'objectiu del projecte és recollir i utilitzar eficaçment els recursos de biomassa residuals disponibles i no utilitzats per generar electricitat per al consum intern. La planta de cogeneració amb pela d'arròs genera electricitat i vapor que és subministrada a la xarxa elèctrica de l'Índia.

Notícies relacionades