El sector comercial és un dels pilars de l'economia andorrana: representa aproximadament el 16% del PIB. La desacceleració provocada per la pandèmia ha fet que molts negocis i comerços sentin la necessitat de repensar el seu model de negoci per adaptar-se als nous hàbits de consum. Amb l'ajuda de la Cambra de Comerç, algunes botigues ja han fet auditories per millorar el seu servei i s'han sotmès a proves com el 'mistery shopping' o han aplicat el 'cross selling' en la seva estratègia. Aquests conceptes, desconeguts per a molts, els ha explicat la directora de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis d'Andorra, Pilar Escaler, durant la seva entrevista al programa 'A l'alça'. El 'mystery shopping' consisteix en allò que han fet els crítics de cuina tota la vida als restaurants, és a dir, un expert es presenta en una botiga fent-se passar per client i es fixa en el temps que el fan esperar, en el tracte dels venedors, en el que diuen... Pel que fa al 'cross selling', o venda creuada, es basa a anar més enllà de la simple venda del producte i oferir serveis complementaris. Segons la botiga, una estratègia o l'altra serà la més adequada. "Cada comerç és diferent així que es fa un estudi concret i es detecten quines millores són les que hauria de fer o quines mancances té, així que no hi ha un model determinat", ha explicat.
Aquestes estratègies formen part de l'auditoria externa que algunes botigues del país han passat per aconseguir el segell 'Andorra Comerç Excel·lent'. La majoria són botigues d'Andorra la Vella, que han sotmès tot el local a l'ull de l'auditor o en el cas d'espais més grans, com Pyrénées, l'han fet servir en algunes plantes determinades per millorar el servei. "Jo per exemple sé el cas d'un comerç, per posar un exemple, que tenia dues plantes en el seu local i els clients no li pujaven a la part de dalt i no sabien per què, doncs li han fet canviar algunes coses de la planta de baix i incorporar unes senyalitzacions i han vist millores en el circuit que feia habitualment el client dins la botiga. Es tracta de retolacions, o amb el 'mistery shopping' saber quina és la relació amb el client... hi ha diferents aspectes: com està present a les xarxes, què hauria de fer, i si no està present a les xarxes, com ha de tractar el client, quines són les coses que podria fer...", ha detallat Escaler.
L'empresa que contracta el servei signa un conveni amb la Cambra, pel qual es compromet a realitzar totes les accions necessàries i indicades a l'informe de resultats, i un cop fets els canvis, obté el certificat. La reactivació comercial dependrà en part de la voluntat del sector per adaptar-se a les noves demandes dels consumidors, i ara més que mai és necessari plantejar quin hauria de ser el futur model de comerç andorrà. "Hauria de ser un comerç en el qual la transformació digital estigui més present, un comerç experiencial", ha conclòs.