"/> "/>
Jaime García Cantero ha dit que Andorra pot accedir avui a les mateixes capacitats tecnològiques que Silicon Valley. "El lloc cada cop és menys rellevant per la democratització de l'accés a la tecnologia. El tema està a crear l'ecosistema i aquí teniu tots els ingredients". García ha ofert aquest dijous la conferència 'La otra revolución de las ideas: innovar en tiempos de unicornios y cisnes negros', organitzada per Actua i que ha tingut lloc a Escaldes-Engordany. García Cantero ha analitzat les noves oportunitats en l'entorn digital i com la diferenciació ha de ser un element imprescindible perquè les empreses o els nous projectes tinguin èxit. "Estem en un moment en què hi ha massa empreses similars fent coses semblants a preus similars. En un moment com aquest, la diferenciació és l'element fonamental de l'estratègia de les companyies. Estem en un entorn i en un moment en què la capacitat de copiar tendeix a l'infinit. És molt fàcil copiar i és molt ràpid copiar. La diferenciació cal veure-la com un procés continu. No pots fer una cosa que et diferenciï avui, sinó que ho has de fer per ser diferent cada dia. La capacitat de seguir al que innova tendeix a infinit".
García Cantero ha explicat que el concepte d'innovació és cada vegada més d'innovació oberta. "La innovació oberta significa que hi haurà coses que facis tu i hi haurà coses que hauràs de fer amb altres. Ser capaç d'incloure't en aquest ecosistema és una obligació. La innovació s'ha d'entendre com un ecosistema. Quan hi ha tantes coses que estan canviant al mateix temps pots ser molt bo en algunes d'elles, però és pràcticament impossible que siguis bo en totes. La innovació cada vegada més té a veure amb la relació i amb un model obert. Cal ser porós al que està passant fora".
Durant la conferència ha destacat els avenços que hi ha hagut. "S'ha avançat molt. En els últims anys la bombolla de la comunicació de l'emprenedor ha fet que hàgim avançat moltíssim. En el que no hem avançat tant és en les cultures corporatives. A les empreses encara els costa acceptar aquest canvi. Moltes vegades ens creiem que només per tenir un projecte que es digui transformació digital o estratègia digital és suficient per canviar-ho tot. Jo sóc dels que defensa que no cal pensar en transformació digital ni estratègia digital, cal pensar en transformació i en estratègia a seques. Si creus que només fent coses en l'àmbit del digital pots canviar la teva companyia, t'estàs equivocant. Hi ha moltes coses de la teva companyia que has de canviar per adaptar-la al nou entorn, digital o no".
La conferència ha estat presentada per Judit Hidalgo, directora d'Actua Empresa, i al final de la mateixa els nombrosos assistents han pogut formular preguntes al ponent sobre la digitalització o la innovació.
Jaime García Cantero és el director de contingut de la revista Retina de 'El País', analista independent, professor d'innovació de la EOI (Escola d'Organització Industrial) i mentor de diverses Startups (empreses emergents). Va ser director d'anàlisis de l'empresa IDC. Abans va treballar com a consultor estratègic a Mckinsey & Co. Jaime García Cantero va estudiar enginyeria a la Universitat Politècnica de Madrid i a la KTH Reial Institut d'Estocolm (Suècia) i ha realitzat estudis de postgrau a la Universitat de Stanford (Estats Units).