"/> "/>
Andorra la Vella.- El volum de viatges que es fan en transport públic al país s'han triplicat des que es va posar en marxa la gratuïtat del servei. Així ho evidencien les xifres del 2024 quan s'han assolit els 7,7 milions de viatges, és a dir, una mitjana de 21.000 viatgers al dia. I per continuar impulsant aquesta "cultura del bus que s'ha creat", tal com ha posat en relleu el secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, l'executiu ha anunciat una nova mesura: una línia de bus nocturn al Pas de la Casa que es posa en marxa aquest dimecres mateix.
Així, tal com ha especificat el secretari d'Estat de Mobilitat, estan "molt satisfets" pel fet que des que es van posar en marxa les mesures per al foment del transport públic la xifra d'usuaris s'ha "més que triplicat", ja que són ja 3,14 vegades més que els que hi havia abans que el servei fos gratuït. De fet, si es comparen les xifres del 2023 i del 2024 es pot comprovar que l'any passat van ser gairebé un 20% més els viatgers que va registrar el transport públic, la qual cosa demostra que "no hem arribat al cim", ja que "dia a dia" hi ha més persones que opten per fer servir el bus, i això, incideix en la reducció de vehicles a la xarxa viària, en una millora de la mobilitat i en una reducció dels gasos d'efecte hivernacle, tal com ha reivindicat Forné.
Pel que fa a l’ús del bus nocturn entre setmana, que es va iniciar el setembre, es registra una mitjana de 156 viatges al dia. Tenint en compte els viatges nocturns, que també es van fer en caps de setmana i festius, la mitjana puja fins als 269. La línia BN1, que uneix l’Estació Nacional d'Autobusos amb Sant Julià de Lòria, suma el 21% dels viatges que es van fer entre setmana, el BN2, que connecta amb Canillo, i a partir d’ara també amb el Pas de la Casa, registra el 45% dels viatges totals que es van fer i el BN3, que enllaça amb Ordino, suma el 34% dels viatges. En total, se n'han fet prop de 32.500 viatges des que el servei es va posar en marxa.
I per "obtenir dades de la demanda" que pot tenir una línia de bus nocturn al Pas de la Casa i després d'escoltar l'opinió del consell econòmic i social del poble encampadà i de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis, l'executiu ha decidit impulsar una prova pilot que estarà en funcionament fins al 30 d'abril. Es tracta d'un servei que té un cost de 35.000 euros i que durà a terme Coopalsa. Qüestionat sobre la posada en marxa d'aquesta línia, que s'havia plantejat fins i tot com una col·laboració amb el comú d'Encamp, Forné ha defensat que el fet que s'estigui duent a terme l'estudi per a l'optimització de les línies ha fet pensar l'executiu que seria adient incloure aquesta línia que sembla que "pot tenir demanda" i, per tant, poder analitzar el seu ús. En aquest sentit, ha concretat que es calcula que entre 40 i 50 persones al dia la podrien utilitzar.
El nou servei s’inicia aquest mateix dimecres a la nit i permet així complementar el servei que des del setembre ja s’ofereix amb dues sortides de bus nocturn que connecten amb Ordino, Canillo i Sant Julià de Lòria des de l’Estació Nacional d’Autobusos (ENA). D’aquesta manera, s’amplia la freqüència del servei de bus nocturn fins a Canillo amb una nova sortida més a les dotze de la nit des de l’ENA i s’afegeixen dues sortides més que connecten Canillo amb el Pas de la Casa a les 0.40 hores i a les 1.40 hores. Aquests serveis permeten enllaçar el Pas de la Casa amb l’Estació Nacional d’Autobusos en horari nocturn.
Vaga dels treballadors de Coopalsa
Qüestionat sobre la possibilitat que els treballadors de Coopalsa facin vaga aquest mes de gener en reclamació per una millora de les condicions laborals, el secretari d'Estat de Mobilitat ha posat en relleu que des de l'executiu estan "molt a l'aguait" d'aquesta situació i que han parlat amb Treball i l'empresa, que té en concessió les línies de la 2 a la 6 (un 70% de quota), per poder anar fent un seguiment del procés. En aquest sentit, ha manifestat que saben que està en marxa un procediment d'arbitratge que esperen que prosperi tenint en compte que es tracta d'un servei "bàsic per a la població". "Confiem que l'arbitratge arribi a acords" i que, per tant, "aquesta vaga no arribi". Si fos el cas, ha recordat que el Govern hauria d'establir uns serveis mínims que s'haurien de garantir i que caldria decidir quins són.