"/> "/>
Dissabte 23 de novembre de 2024
|
10:34 H
La primera edició del Work on Andorra, celebrada l'any passat.
La primera edició del Work on Andorra, celebrada l'any passat. (Foto: Arxiu ANA)
Empresa

La sostenibilitat com a oportunitat per a les empreses

"Les empreses seran sostenibles o no seran", per tant, si no s'abraça aquesta sostenibilitat veuran en risc el seu futur. Aquesta serà una de les idees que es plantejaran en la tercera taula rodona que conforma el Work on Andorra, el fòrum de diàleg i anàlisi sobre el futur econòmic i social del Principat que se celebra aquest dimarts al matí i en la qual intervindrà la responsable de projectes ESG de MoraBanc, Jessica Reynoso.

Andorra la Vella.- "Les empreses seran sostenibles o no seran", per tant, si no s'abraça aquesta sostenibilitat veuran en risc el seu futur. Aquesta serà una de les idees que es plantejaran en la tercera taula rodona que conforma el Work on Andorra, el fòrum de diàleg i anàlisi sobre el futur econòmic i social del Principat que se celebra aquest dimarts al matí i en la qual intervindrà la responsable de projectes ESG de MoraBanc, Jessica Reynoso.

D'aquesta manera, Reynoso considera que cal que les petites i mitjanes empreses tinguin present que la sostenibilitat no és només una qüestió de les grans corporacions sinó que és una feina de "totes" i que de fet, les accions petites "sumen i tenen un impacte molt gran". Així, assenyala que la reducció de consum de certs materials com els carburants, l'eficiència energètica... qualsevol acció encara que a l'empresa li pugui "semblar petita" compta, ja que té un impacte global.

I malgrat que hi ha qui en el món empresarial ja ha emprès accions per la sostenibilitat, "el progrés no és uniforme encara" i hi ha qui encara es troba en "fases molt inicials". En aquest sentit, Reynoso considera que cal que el sector empresarial tingui en compte que la sostenibilitat "no és només una qüestió d'imatge" i que els criteris ESG (ambientals, socials i de govern corporatiu) "no són un luxe ni una càrrega" sinó que esdevenen una "oportunitat". Cal, afegeix la responsable de projectes ESG de MoraBanc, que es pensi en la sostenibilitat des d'una òptica més àmplia, no només des del punt de vista mediamental.

Les pimes, opina, són la "clau" en termes de sostenibilitat i el fet que les empreses tinguin una "connexió" directa amb els consumidors els donen moltes oportunitats ja que les seves accions tenen un "impacte directe, mesurable". I en l'impuls d'aquestes propostes les entitats financeres també tenen un paper important, ja que cada vegada ofereixen més oportunitats de finançament.

El paper cabdal del sector empresarial i l'aposta de FEDA

La taula rodona sobre sostenibilitat comptarà també amb la participació de la directora de Sostenibilitat, Comunicació i Relació amb clients de FEDA, Nerea Moreno, que posarà damunt la taula el paper cabdal de les empreses a l'hora de crear un futur més sostenible i provocar un impacte positiu en el seu entorn.

De fet, explica que "la millor manera de dirigir aquest impacte és pensar en el nostre propòsit"; en el cas de FEDA, "cercar la sobirania energètica i la sostenibilitat de tot el país". Aquest fet, afegeix, permet a la companyia tenir una estratègia integrada que afavoreix que "les iniciatives que van sortint siguin més fàcil de desenvolupar".

D'altra banda, també destaca la importància per a FEDA de disposar d'una memòria de sostenibilitat amb uns criteris estandarditzats que "és el que ens permet fixar-nos nous reptes". Més concretament, assenyala els avenços de la companyia cap a la descarbonització amb una aposta ferma per la producció d'energia més renovable i la diversificació de fonts.

En aquest sentit, posa l'accent en les xarxes de calor que s'han anat impulsant des del 2016, la qual cosa "ens permet descarbonitzar un sector tradicionalment basat en els hidrocarburs", però també en la mobilitat elèctrica mitjançant els carregadors col·locats a la via pública o la creació de l'aplicació Mou_t_b. "FEDA va més enllà dels seus límits principals per tenir un impacte positiu en general en tot el que són emissions del país", afegeix.

El cas de Phillip Morris

En aquesta mateixa taula també hi serà present el director científic de Philip Morris Espanya, Jorge Soler, que parlarà sobre el procés de transformació que està duent a terme la companyia. En aquest sentit, Soler assenyala que "ara mateix estem desenvolupant, mitjançant la ciència, un conjunt de productes que substitueixen les cigarretes tradicionals". Així "volem donar una millor alternativa a aquells que prenguin la decisió de continuar fumant amb productes lliures de fum que, tal com s'ha demostrat, redueixen entre un 90-95% les substàncies tòxiques".

Per tant, segons apunta Soler, "la nostra visió passa per contribuir en un futur sense fum" i afegeix que "l'objectiu de Philip Morris implica que el 2030 aquests productes sense combustió, és a dir, lliures de fum, representin més de dos terços dels ingressos nets i, en conseqüència, convertir-nos en una empresa lliure de fum".

Seguint en aquesta línia, el director científic de Philip Morris Espanya destaca que "Andorra està en la condició d'abraçar i apostar per la ciència fent que els andorrans deixin de fumar com més aviat millor". D'aquesta manera, el representant de la tabacalera líder mundial aconsella seguir l'exemple del Regne Unit que "tenint una taxa de fumadors del 20%, un percentatge similar a l'andorrà, ha sabut reduir-la fins a un 12% tot fent una forta aposta per les polítiques de prevenció i cessació i, alhora, oferir productes alternatius de menor dany i menor exposició a tòxics dirigits a aquells que no aconsegueixen deixar de fumar".

En aquest sentit, Jorge Soler conclou dient que "Andorra té una oportunitat d'or de convertir-se en un país sense fum si utilitza estratègies de reducció de toxicitat pels seus fumadors. Només així aconseguirà que les cigarretes siguin quelcom del passat".

Notícies relacionades