"/> "/>
Dimarts 03 de desembre de 2024
|
18:17 H
El responsable de la Càtedra Creand d'Emprenedoria i  Banca a l'IESE, i  professor d'iniciativa emprenedora i de comptabilitat i  control de  l'escola de negocis, Albert Fernández.
El responsable de la Càtedra Creand d'Emprenedoria i Banca a l'IESE, i professor d'iniciativa emprenedora i de comptabilitat i control de l'escola de negocis, Albert Fernández. (Foto: IESE)
Innovació

'Hi ha moltíssimes persones que es plantegen emprendre, això no vol dir que totes siguin adequades'

Estem vivint un 'boom' de persones que volen emprendre, però cal tenir en compte que tot i que "hi ha moltíssimes persones que es plantegen emprendre, això no vol dir que totes siguin adequades" per fer-ho. En aquest sentit, el responsable de la Càtedra Creand d'Emprenedoria i Banca a l'IESE, i professor d'iniciativa emprenedora i de comptabilitat i control de l'escola de negocis, Albert Fernández, destaca que "emprendre no és fàcil" i que cal, en primer lloc, "bones idees" i també tenir una formació. En aquest sentit, quan se li demana quins requisits ha de tenir un emprenedor respon que "coneixements i actitud". Així, manifesta que els "coneixements també donen l'actitud" però defensa que "una actitud emprenedora, és una actitud certament una mica propensa al risc. És una actitud resilient (...) perquè saps que hi ha certes coses que costaran, però s'ha de continuar treballant".

Andorra la Vella.- Estem vivint un 'boom' de persones que volen emprendre, però cal tenir en compte que tot i que "hi ha moltíssimes persones que es plantegen emprendre, això no vol dir que totes siguin adequades" per fer-ho. En aquest sentit, el responsable de la Càtedra Creand d'Emprenedoria i Banca a l'IESE, i professor d'iniciativa emprenedora i de comptabilitat i control de l'escola de negocis, Albert Fernández, destaca que "emprendre no és fàcil" i que cal, en primer lloc, "bones idees" i també tenir una formació. En aquest sentit, quan se li demana quins requisits ha de tenir un emprenedor respon que "coneixements i actitud". Així, manifesta que els "coneixements també donen l'actitud" però defensa que "una actitud emprenedora, és una actitud certament una mica propensa al risc. És una actitud resilient (...) perquè saps que hi ha certes coses que costaran, però s'ha de continuar treballant".

També cal "saber treballar en certs moments sol", ja que manifesta que quan es vol emprendre hi ha "uns moments de soledat i de pocs recursos" que també cal saber gestionar així com tenir prou habilitat d'incorporar persones a l'equip. "Destaco la manca de recursos, perquè moltes vegades inicialment el que ens falta als emprenedors són recursos i, per tant, aprenen a fer molt amb pocs recursos, tant de persones com econòmics". I precisament trobar els mitjans que permetin tirar endavant la idea emprenedora és un dels principals reptes. En aquest sentit, Fernández destaca que "si no ets capaç de trobar inversors és culpa teva, perquè hi ha diners al mercat". Per tant, creu que aquells que no tinguin aquest finançament el que han de fer és una autoreflexió perquè potser "la idea no és bona o prou bona". També pot ser que a l'equip li manqui experiència o que no sigui una organització ben complementària o fins i tot hi pot haver al darrere el fet que el percentatge que es dona per les accions per la inversió que es demana no sigui prou atractiva. "En definitiva, l'emprenedor hauria de pensar que si no troba finançament d'inversors és perquè hi ha alguna cosa que manca al seu projecte".

L'expert remarca que "no tota idea es pot convertir en una 'startup' i en un projecte guanyador" i creu que és clau que una de les coses que s'ha de plantejar qui vulgui emprendre és "pensar si la idea pot convertir-se en alguna cosa que els clients comprin, perquè idees meravelloses que ningú vol, n'hi ha moltes", conclou. I per esbrinar si el projecte té futur recomana que es parli amb gent, amb potencials clients i fins i tot amb altres emprenedors. En aquest sentit, aquest intercanvi és un dels punts forts de les sessions com les que es duran a terme el mes d'octubre en el marc del curs 'Les claus per emprendre amb èxit', un programa sobre emprenedoria, que anirà a càrrec de l'escola de negocis IESE i que ha impulsat Creand Crèdit Andorrà, a través de la seva Càtedra a l'IESE. "A les sessions no només s'aprèn del que pugui dir un professor en una conferència magistral, s'aprèn del que diuen els companys de les experiències", manifesta Fernández, que reivindica la 'xarxa' que es crea en aquests programes. I també creu que cal fixar-se en el sector en el qual es vol impulsar la idea innovadora, ja que cal veure si està creixent. I posa com a exemple el camp dels animals de companyia, la qual cosa no vol dir que una idea en qualsevol altre àmbit no tingui també èxit.

I es pot aprendre a emprendre? El professor d'IESE reivindica que sí, pel fet que "un emprenedor es fa". Si un ha tingut exemples a casa o l'entorn familiar serà més fàcil que acabi sent emprenedor i també destaca que hi ha països que fomenten l'emprenedoria ja a través del sistema educatiu. I afegeix que la formació en etapes posteriors, com la que oferiran a l'octubre, pot ajudar "que molta gent es llenci". I diu que aquest 'llençar-se' no té per què ser necessàriament quan les persones són més joves sinó que "la mitjana d'edat en la qual s'emprèn és als 40 anys". En el programa, per exemple, es demana cinc anys d'experiència, ja que això "et dona una perspectiva per emprendre" i perquè moltes idees emprenedores sorgeixen d'experiències prèvies. A més, quan "tens una certa edat tens una experiència professional", una sèrie de contactes que poden ajudar i fins i tot el fet de tenir una edat més avançada pot significar que es tenen diners per poder invertir en les primeres etapes del projecte.

I Fernández destaca que no només es pot emprendre posant en marxa una nova empresa sinó que es pot fer dins la pròpia empresa. En aquest sentit, exposa que una part important dels ingressos que les empreses tindran en deu anys no seran per productes i serveis que estan oferint ara, o haurà canviat el model de negoci, la forma d'interactuar amb els clients i fins i tot proveïdors. "És a dir, des de la pròpia empresa també un ha d'emprendre constantment, perquè les coses canvien", defensa el professor de l'escola de negocis, que subratlla que les empreses han de tenir en compte "com es relacionen amb l'ecosistema emprenedor". I creu que hi ha hagut un canvi de cultura i que la gent té cada vegada menys por d'emprendre, però que encara hi ha qui no sap com fer-ho, amb la qual cosa el programa els pot ajudar, ja que incideix en el procés, "les claus" per ajudar a reflexionar sobre "com passar de la idea a un projecte d'èxit" i també a ser caut, entre altres.

Notícies relacionades