Dissabte 23 de novembre de 2024
|
10:39 H
L'expert en aviació Javier Ortega Figueiral.
L'expert en aviació Javier Ortega Figueiral. (Foto: JOF)
Mobilitat

Ortega Figueiral: 'Un viatger que agafa un avió per venir cap a Andorra és un altre perfil, molt més interessant'

Un cop la línia de Palma ha clos l'hivern amb èxit i mentre s'obre el debat sobre si cal ampliar l'aeroport a altres destinacions i com es pot consolidar tant aquesta connexió com la de Madrid, reflexionem en aquesta entrevista amb el consultor jurídic aeronàutic, escriptor i periodista especialitzat en temes aeris i marítims Javier Ortega Figueiral sobre el futur de la infraestructura aeroportuària d'Andorra-la Seu.

Andorra la Vella.- Un cop la línia de Palma ha clos l'hivern amb èxit i mentre s'obre el debat sobre si cal ampliar l'aeroport a altres destinacions i com es pot consolidar tant aquesta connexió com la de Madrid, reflexionem en aquesta entrevista amb el consultor jurídic aeronàutic, escriptor i periodista especialitzat en temes aeris i marítims Javier Ortega Figueiral sobre el futur de la infraestructura aeroportuària d'Andorra-la Seu.

La línia que ha operat aquest hivern a la Seu d'Urgell ha estat un èxit. Com a expert vostè creu que seria interessant que s'oferís sempre?

Sí, la veritat és que sí. Mallorca és un mercat absolutament interessant, tant d'un sentit com de l'altre, és a dir, per la gent del país que vagi a les illes, perquè ara és una destinació a la qual es vola tot l'any, i sobretot per als mallorquins interessats a descobrir una destinació nova. La gent de Mallorca vola contínuament, en el sentit de voler sortir de l'illa i descobrir coses noves, és com la gent d'Andorra, que també vol sortir del país molt sovint per viatjar, perquè teniu l'ànima del viatge sempre a sobre. La segona destinació (de l'aeroport), que era claríssim que sortiria bé, jo crec que era Mallorca, i s'ha demostrat absolutament. En aquest cas s'ha demostrat per un tema d'esquí, però Andorra té moltes més coses, i crec que la continuïtat de la línia de Mallorca seria un èxit, n'estic molt convençut. És que ara el tema turístic ha canviat moltíssim, la gent vol estar més en contacte amb altres territoris, i un mercat interessantíssim és aquest, el balear per als andorrans, i Andorra per als balears. Ara et trobes vols que s'han establert i eren impensables feia poc. Per exemple, la gent de València estan en moltes destinacions italianes i la gent de Barcelona a franceses i nòrdiques i en el cas d'Andorra i de Mallorca, són destinacions creuades que s'ha vist que a l'hivern funcionen perfectament bé, i a altres temporades, l'estiu, etcètera, funcionarien magníficament bé, pels interessos comuns que hi ha entre tots els territoris.

Un cop feta aquesta prova pilot amb èxit i després de la consolidació de la connexió amb Madrid, és el moment de plantejar noves línies?
Crec que una cosa que s'ha de consolidar és que la gent s'acostumi a l'aviació com a mitjà per entrar i sortir d'Andorra. I una de les coses bones seria una segona destinació on es pogués fer un intercanvi de vols per anar a tot arreu d'Europa i del món. Una segona destinació molt interessant, com a aeroport 'hub', on tu arribes, canvies de vol i vas a qualsevol lloc del món, a banda d'anar senzillament a la destinació en concret. I en aquest cas, jo crec que la segona línia important seria París, tant per l'interès que té la ciutat, que és absolutament aclaparador, com perquè és l'altre país que té més relació amb Andorra i perquè des de París pots anar a qualsevol lloc del món senzillament canviant d'avió, facturant a Andorra, a la Seu, i ja tens garantida la connexió per anar al Japó, els Estats Units, o a qualsevol lloc del món només amb un canvi d'avió.

I altres ciutats interessants quines serien?
La més interessant en aquest cas seria la ciutat de Porto a Portugal. Altres destinacions... són riscos, perquè pot ser que una ciutat es posi al cap d'algunes persones, però has de tenir garantit un flux de persones continu que et garanteixi que la línia sigui rendible. El Govern ha de donar suport, l'aviació és una cosa econòmica, i ha de tenir sobretot a l'inici de les línies, un suport econòmic, i després ha de ser una cosa que no sigui una línia de caprici, sinó que tingui una garantia d'èxit. Hi ha relacions comercials interessants entre tots dos punts, hi ha també interès del sector turístic entre tots dos punts, i és un tema que s'hauria d'estudiar ben seriosament. Em consta que hi ha estudis molt seriosos en aquest aspecte, s'ha parlat molt de Londres i de París, i crec que la tercera línia hauria de ser París i la quarta hauria de ser Porto, per la relació tan estreta que hi ha entre Andorra i Portugal, sobretot per la gent portuguesa que hi ha a Andorra i pels interessos comuns que hi ha entre tots dos territoris.

Quins models d'èxit creu que ens haurien de servir per emmirallar-nos?
Un aeroport molt interessant seria el de Lugano. És un aeroport regional molt interessant i té molts bons serveis. Seria la cosa més similar a un aeroport a Andorra-la Seu, i és interessant tant pels serveis per anar a Itàlia, a Anglaterra, o a França, amb avions regionals tipus els que s'estan utilitzant en aquests moments a la Seu, que són avions de 50 a 70 places i està funcionant molt bé.

I quines sinergies es podrien establir amb els aeroports del Prat o de Tolosa?
La gent està molt acostumada a arribar des d'Andorra fins al Prat en cotxe, i crec que, amb els vols que hi ha a Madrid, no sé si la gent estaria tan interessada a tenir aquesta doble opció. De moment, en una primera etapa, amb l'aeroport de Barcelona no seria necessari aquesta unió amb Andorra. Està molt a prop per resultar interessant per a Andorra. El tipus d'aviació que té Barcelona la té absolutament Madrid multiplicada per tres. El tema interessant són els vols europeus intercontinentals. Ni les companyes aèries, ni els consultors que parlen de possibles rutes han observat interès ni en Barcelona ni en Tolosa, de moment.

I quin rol hauria de jugar l'aeroport en la política que vol impulsar el Govern d'atreure més turistes d'alt nivell adquisitiu i menys volum total de visitants?
És el que està cercant tothom per al seu territori. Tothom vol menys volum, més qualitat i més dies o més nits de despesa a la destinació. El perfil que aconsegueixes amb un aeroport que tingui connexions internacionals i intercontinentals és clar perquè tens la gent que vol venir expressament al teu territori a conèixer-lo, a fer bona despesa. Parlar d'això de qualitat del turisme sembla una mica estrany o una mica fins i tot despectiu per a la resta de persones que tenen el dret a viatjar a tot arreu. Però hi ha infraestructures que s'estan millorant, hotels que fan una aposta per ser cada cop millors, per tenir uns serveis, per tenir més estrelles i per tenir una qualitat encara major.
Doncs la suma de totes dues coses és interessantíssima. Un viatger que agafa un avió per venir cap a Andorra és un altre perfil de viatger, molt més interessant per a la destinació. Però per a aquest perfil, i sobretot pel tipus d'avió que ve, mai podrà ser l'aeroport d'Andorra la Seu, un aeroport de 'low cost'. Pot tenir preus competitius a vegades en algunes classes d'avions, però la mitjana no serà tan econòmic com pujar a Andorra en autobús o en cotxe des d'algunes destinacions. A més a més, és una aposta per un turisme més selecte i de més qualitat. Si el Govern d'Andorra ha apostat per l'avió, és que ha apostat per un turisme i uns visitants de més qualitat que els que hi havia fins ara, i sobretot ha apostat per apropar Andorra al món i viceversa. També és una cosa interessantíssima per a la modernització d'un territori. Va tot una mica lligat, ara precisament que hi ha tota aquesta reflexió, que és molt més global, perquè és també de creixement del territori, de moltes qüestions que són col·laterals al turisme, però que estan afectant molt, perquè el territori està molt tensat i hi ha tota aquesta reflexió de dir que potser hem de fer aquesta aposta decidida per la qualitat.

I com es pot aconseguir tot això?
Retocar preus i també posar uns mitjans de comunicació, que és l'aviació com a alternativa, per atreure aquest tipus de turisme que aportarà un tipus de qualitat superior al país.

El problema és que hi ha molts competidors, com per exemple els Alps per a aquells que puguin venir de més lluny...
Està claríssim que els Alps seran l'etern competidor del territori d'Andorra. El que és important és que cada cop el món està més unit, que cada cop la gent viatja més i està més interessada en nous territoris, en descobrir noves coses. I potser la gent que va habitualment als Alps vol descobrir coses noves. I la veritat és que des del punt de vista del viatger la qualitat, la seguretat i les coses bones que pot fer Andorra és un tema fins i tot exòtic, des del punt de vista positiu. Andorra, per a molta gent d'Europa i d'altres llocs del món, és com una joia que estava fins ara amagada i a sobre hi ha una qualitat molt interessant. És el que estic sentint de molta gent i molts especialistes en viatges internacionals, que estan descobrint Andorra. És un país de molta qualitat, on el seu Govern i les seves empreses i el seu sector turístic estan fent tot el possible per convertir-lo en un lloc interessant. I tenir-la a l'abast gràcies a l'avió la fa encara més interessant. Andorra és un país 'boutique' i hi ha dissenyadors de viatges que l'estan coneixent, estan veient les coses que es poden fer i estan oferint el país als seus clients més importants, com a destinació especial, com a destinació nova, com a destinació d'alt nivell.

Llavors, cal incidir en aquests emissors no?
Sí, perquè Andorra més quantitat de gent no necessita. Fins i tot el turisme, tot i ser bo, es percep amb una visió pejorativa, i ara es parla d'un nou llenguatge, d'una nova manera de referir-nos a les persones que viatgen i que tenen un respecte pel territori. He vist a Andorra gent que vol descobrir moltes més coses que vagin més enllà de les estacions d'esquí. Estem tornant a la cerca de coses cada cop més autèntiques i Andorra té molt per oferir per la banda que encara no ha explotat, que és el descobriment més enllà de la gastronomia, de les compres i de l'esquí i cada cop veig que la gent vol més autenticitat i se l'està trobant a uns hotels, a uns establiments de qualitat que no han de ser forçosament de luxe, però hi ha certs restaurants, certa oferta cultural i de natura que està sent satisfactòria per a molta gent. I per a un territori com Andorra, poder tenir un aeroport que connecti amb altres llocs del món, és un símbol d'estar al mapa del món. I cal parlar també de l'aeroport d'Andorra com un aeroport de destinació d'avions corporatius i petits jets privats. I em consta que amb els vols de Mallorca tothom estava molt content amb els resultats i fins i tot alguns estaven sorpresos amb l'èxit i això significa que la gent vol que tingui continuïtat. A més, tenir un aeroport, anar a la web d'una companyia tan important com Iberia, que s'ha convertit en una companyia global, i veure que una de les destinacions és Andorra et posa al mapa. Si no estàs a l'aparador del món és molt difícil triomfar com altres territoris i l'aposta ha de ser aquesta de l'aviació i, per tant, el Govern ha d'estar disposat a invertir-hi.

Per tant, el suport públic hi haurà de ser durant molt temps?
Una cosa nova fins que s'estableixi per si mateixa, perquè sigui rendible per si mateixa, i sobretot l'aviació per a un país com Andorra és una qüestió estratègica. La pregunta és què vol ser Andorra en les dècades vinents? Quin tipus de destinació vol ser en les properes dècades? Vol continuar sent l'Andorra del segle XX o vol ser un país com els països del seu entorn amb qui competeix amb l'orgull de ser una destinació potent i estar relacionada amb la resta del món amb un servei aeri, amb un servei ràpid i fiable i que tinguis a l'abast la resta de països europeus amb una escala intermèdia. Si consolides Palma i Madrid i després poses un vol a París resulta que al final pots tenir una petita xarxa de destinacions directa des d'Andorra i la gent tindrà en compte tenir l'avió com el mitjà d'arribar al país. Jo crec que és una aposta ben bona.

Notícies relacionades