Andorra la Vella.- El procés participatiu sobre el transport públic i la mobilitat sostenible va posar sobre la taula tres eixos que el secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat, David Forné, ha volgut subratllar en el marc de la seva compareixença davant la comissió legislativa d'Economia. Així, ha evidenciat que es va parlar de la creació d'una vinyeta, "que és una de les decisions legítimes que la ciutadania està demanant"; el transport públic segregat, "que tots estem d'acord en el fet que s'ha de fer i de fet el Govern també es va avançar" amb l'estudi ja encarregat, i un altre és la coordinació entre administracions de tal manera que es gestionin de manera "més efectiva" els diners públics. Precisament la qüestió de la vinyeta ha estat un dels punts de reflexió de la comissió legislativa i és que durant el debat en seu parlamentària els consellers han posat sobre la taula la possibilitat que aquest distintiu es pugui destinar a finançar qüestions relacionades amb la mobilitat, com per exemple el transport públic o el segregat. Forné ha recollit el guant i ha manifestat que seria un debat interessant i que a ell "personalment" no li semblaria "malament" que aquesta recaptació anés destinada a mobilitat, però també ha manifestat que és una qüestió que no li compet a ell.
D'aquesta manera, Forné ha manifestat que la proposta inicial de l'executiu és que aquesta vinyeta vagi a parar a finalitats turístiques. Aquesta ha estat la seva resposta quan els consellers generals li han plantejat aquesta reflexió. Així, el demòcrata David Montané i també el conseller general no adscrit Víctor Pintos han plantejat aquest debat i la presidenta del grup parlamentari d'Andorra Endavant, Carine Montaner, ha puntualitzat que ells defensarien una vinyeta gratuïta per als residents i de pagament per als turistes i que fos similar a la que es fa servir a Suïssa, que és digital, la qual cosa facilita la seva gestió. Ha recordat que ells van calcular que la recaptació podria estar al voltant dels 40-60 milions i ha exposat que la voldrien destinar al transport segregat.
Forné ha concretat que de moment l'executiu ha mostrat la seva predisposició a implantar la vinyeta, tal com ja es va evidenciar la setmana passada en la presentació del projecte de llei de creixement i habitatge, i ha refermat que de moment aquesta proposta se centra en l'àmbit turístic. Quant al transport segregat, ha reiterat que s'espera que l'estudi estigui enllestit aquest any i que "en un any i escaig" estigui totalment culminat per tal que es pugui començar a executar en funció de les accions que es volguessin implementar. Ha recordat que es tracta d'un estudi que ha d'analitzar totes les alternatives possibles i que també caldrà un treball amb els comuns per fer el pla sectorial, ja que caldrà que col·laborin per poder fer les corresponents reserves de sòl.
D'altra banda, el director d'Energia i Transports, Carles Miquel, que ha acompanyat Forné en la compareixença, ha recordat que durant el procés participatiu sobre el transport es van recollir 772 aportacions centrades en transport públic, mobilitat sostenible i el vehicle particular. Al seu torn, Forné ha concretat que ara s'està en la fase de valoració de propostes des del punt de vista tècnic i que posteriorment caldrà la validació política de les accions que es vulguin plasmar. El secretari d'Estat de Transició Energètica, Transports i Mobilitat ha manifestat davant la comissió legislativa que la mobilitat del país viurà "un abans i un després" amb aquestes accions que es volen impulsar aquesta legislatura, especialment si es plasma el transport segregat, que ha recordat que en una fase inicial connectaria la vall central amb Sant Julià de Lòria. També ha refermat la bona acollida del transport públic gratuït, ja que el volum d'usuaris s'ha doblat.