Andorra la Vella.- El Govern ha donat llum verda aquest divendres al projecte de llei d'auditoria de comptes, un text que ja es va treballar durant la darrera legislatura, però que es va quedar al calaix a finals de l'any passat en haver-hi altres projectes prioritaris. Tal com ha exposat el titular de Finances, Ramon Lladós, l'objectiu és regular la professió al país; establir un mecanisme de supervisió per garantir la qualitat de les auditories i homologar aquesta pràctica als estàndards europeus.
El text, per tant, conté els elements principals de l'activitat d'auditoria, els requisits per desenvolupar la professió, els mecanismes de supervisió, les taxes associades per sufragar les despeses de gestió i un règim sancionador que preveu multes per un valor màxim de 20.000 euros, així com una suspensió del professional durant un cert període de temps i la seva eliminació del registre d'auditors. El ministre ha posat en relleu que es tracta d'una professió "important" que ja existeix al país, però que calia regular per tal d'atreure inversió estrangera "de qualitat" i "per mostrar el rigor i la transparència dels nostres números".
Així doncs, les entitats que estaran obligades a auditar-se seran totes les d'interès públic; les entitats subjectes a supervisió per part de l'AFA; les fundacions; altres entitats que rebin subvencions o ajudes que prestin serveis a l'Estat i les entitats subjectes segons la llei de societats anònimes a ser auditades. En aquest sentit, ha especificat que les empreses que compleixin amb dos dels tres objectius següents també tindran aquesta obligació: que tinguin un actiu superior als 3,6 milions d'euros, que facturin més de 6 milions d'euros a l'any i les empreses que tinguin més de 50 treballadors.
Paral·lelament, Lladós també ha presentat diverses modificacions procedimentals relatives a l'impost de societats (IS), l'impost sobre la renda de les persones físiques (IRPF) i l'impost sobre la renda dels no residents (IRNR). Bàsicament, ha dit, s'han aprovat la integració de l'impost sobre les plusvàlues en les transmissions patrimonials immobiliàries, la inclusió d'incentius fiscals al mecenatge, patrocini i participació en projectes d'interès nacional i s'ha fet un pas més cap a l'administració electrònica amb la implementació de tràmits telemàtics per facilitar que l'empresari pugui realitzar els processos de forma àgil en el cas dels treballadors fronterers.