Dissabte 23 de novembre de 2024
|
14:25 H
L'entrada al centre d'autoaprenentatge del català.
L'entrada al centre d'autoaprenentatge del català. (Foto: Arxiu ANA)
Empresa

Més de 1.100 persones prenen part als programes d'aprenentatge del català

Andorra la Vella.- Des de fa un any, el reglament d'utilització dels serveis de transport públic de passatgers d'Andorra obliga els conductors a parlar sempre en català amb els usuaris. En cas que no sigui així, xofer i empresa s'exposen a sancions. És només un exemple dels esforços del Govern per atenuar la caiguda de l'ús de la llengua oficial del país en alguns entorns, com ara el món laboral. Si bé les darreres enquestes de què es disposa, prèvies a la pandèmia, destaquen que el 52% utilitza el català per a les relacions laborals externes, és a dir, amb clients i proveïdors, el fort creixement de l'economia andorrana després de la crisi sanitària s'ha traduït en l'arribada de centenars de nous treballadors la llengua habitual dels quals no és el català, cosa que ha impactat negativament sobre l'idioma oficial del Principat.

El Govern, conscient de la necessitat d'integrar aquests treballadors, ofereix cursos gratuïts per a aquells que arriben de fora i que no coneixen l'idioma. Aquest setembre 1.153 persones s'han apuntat a alguns dels programes d'aprenentatge del departament de Política Lingüística, tant en línia com presencials, dirigits principalment a professionals dels sectors del transport, el comerç, l'hostaleria i l'administració. Cada cop són més les empreses que accedeixen a aquest servei, que s'organitza en grups de 15 persones en mòduls de 20 hores perquè els treballadors arribats de fora no catalanoparlants aprenguin els conceptes bàsics per mantenir una conversa o atendre el client en català.

Loan Poulet, expert en llengües de l'equip de 'training' de Pyrénées Andorra, explica que per a aquest trimestre "hem programat sis cursos presencials per a 90 treballadors en col·laboració amb el Govern". A aquests cal sumar-hi els 60 alumnes que participen en la formació en línia que la mateixa empresa ofereix als seus empleats no catalanoparlants. "Un esforç important atès que només a l'últim any s'han incorporat al grup més de 250 persones no residents, sent el 60% aproximadament de procedència on no es parla el català".

Poulet assenyala que, a banda d'itineraris de formació, es programen accions per potenciar el català entre l'equip. "L'any passat vam organitzar un concurs intern per a venedors i personal d'atenció al públic per fomentar-ne l'ús, amb un incentiu per als que més utilitzaven el català al seu dia a dia".

Paral·lelament a l'aprenentatge de l'idioma, la integració és un altre dels punts clau per a les empreses andorranes. Moltes tenen programes d'acollida i acompanyament. "Els assessorem en els tràmits d'immigració, en matèria d'habitatge, en el funcionament de la sanitat i la figura del metge de referència, en definitiva, en els tràmits bàsics per iniciar una vida professional a Andorra", subratlla Poulet.

Una tercera part dels immigrants coneixen l'idioma

El departament d'Estadística ha publicat recentment les dades relatives a la immigració al Principat. Un dels eixos de l'estudi ha estat la situació del català en aquest segment de la població. Pel que fa a les competències lingüístiques abans d'immigrar a Andorra, el 55,8% dels arribats de primera generació tenien un escàs o nul coneixement de l'idioma del país (24.149 persones), el 24,3% tenien el català com a llengua materna ( 10.510 persones) i el 4% tenia un nivell avançat (1.730 persones). Pel que fa a la participació en cursos per aprendre català, el 21,7% dels immigrants de primera generació han assistit a un curs per aprendre la llengua (9.410 persones), el 31,7% no ho ha fet perquè les seves competències eren suficients ( 13.713 persones) i el 45,2% (19.552 persones) no han pres part en cap curs de formació per altres raons.

Atenció en 15 llengües diferents
Andorra ha rebut més de dos milions de visitants a l'estiu. Per països de procedència, sense comptar Espanya i França, amb un increment del 77,7% i el 61,5% respectivament, augmenten fins a un 303% les persones que arriben de la resta d'Europa i d'altres continents. L'auge de visitants d'aquests països ha portat les empreses principals a reforçar les seves plantilles amb personal que a més de català parlin altres idiomes. Els més habituals són castellà, francès, portuguès i anglès, però cada cop són més les companyies que donen servei en altres llengües com l'alemany, italià, rus o ucraïnès, per citar-ne alguns exemples. "A més del català, que potenciem perquè sigui la llengua comuna a la feina, la nostra organització la integren professionals de 37 nacionalitats diferents i es parlen fins a 15 idiomes", destaca Loan Poulet.

Notícies relacionades