Andorra la Vella.- El consell de ministres ha donat llum verda aquest dimecres al projecte de llei del pla d’estadística 2022-2025, un text que dona continuïtat al primer pla que abraçava el període comprès entre el 2018 i el 2021. Entre els catorze objectius fixats per a aquest nou projecte hi ha impulsar diferents registres considerant els àmbits prioritaris de la població, l’entorn macroeconòmic i el mercat immobiliari, tal com ha explicat el ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo.
Tal com ha detallat Gallardo aquest nou pla estadístic vol incidir en l’obtenció d’informació i fomentar la col·laboració entre els organismes custodis de les dades; alinear les demandes que hi ha tant a l’administració com amb els organismes internacionals, afavorint d’aquesta manera la transparència, i optimitzar els mitjans necessaris per dur a terme aquestes estudis.
Així, el titular d'Economia ha detallat que estem en un moment en què els usuaris demanen cada vegada més dades, més diverses i amb una major freqüència. Per tant, l’estratègia que es marca el pla és respondre a aquestes necessitats dels usuaris; donar resposta a les seves consultes; participar de projectes d’organismes internacionals o integrar i fer un inventari de registres.
Entre les noves activitats que es derivaran d’aquest projecte destaquen aspectes com el lloguer d’habitatges, el balanç energètic, la joventut o la gent gran.
El ministre ha destacat que el grau d’acompliment del pla estadístic vigent és força elevat i així al 2018 es va estar en el 69%; al 2019, en el 75% i al 2020 en el 88%. S’espera que aquest any el percentatge segueixi aquesta tendència a l’alça. Per al pròxim pla estadístic s’espera un increment del 34% de les publicacions i, en canvi, una rebaixa de l’1,5% en el pressupost, que passa dels 9,2 al nou milions.
Tràmits en línia
Gallardo també ha recordat que des de dilluns passat ja és possible fer de forma telemàtica els tràmits de reserva de denominació social i d’inversió estrangera directa, tal com ja va anunciar divendres en seu parlamentària. Ha recordat que aquests dos tràmits són una primera etapa en la digitalització de l’administració que es veurà completada en una següent fase amb la digitalització de la reserva i obertura de comerç. En aquest sentit, ha afegit que la legislació marca que al març del 2022 el màxim de tràmits possibles s’han de fer de forma telemàtica. El ministre ha destacat, a més, que espera que aquesta digitalització també tingui un impacte positiu en la reducció de terminis per obrir una empresa, que ara se situa en 96 dies. A preguntes dels periodistes ha detallat que en els primers dies s’han rebut “moltes consultes per esvair dubtes” sobre aquests dos tràmits digitals i s’ha mostrat “convençut” que en les properes jornades començaran ja a formalitzar-se les primeres tramitacions. A més, es vol fer “una petita campanya” a través de les xarxes socials per recordar aquesta opció.