El 83% de les empreses d’Andorra es troben actualment en un estadi de transformació digital bàsic o inicial. Aquesta és la principal conclusió del segon estudi de maduresa digital d’Andorra que ha realitzat la consultora Iniced amb la col·laboració de MoraBanc i la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis.
L’objectiu de l’estudi és mesurar el grau de maduresa digital de les empreses aa final del 2020, així com l’evolució dels seus estadis de maduresa digital al llarg del temps mitjançant setze indicadors clau de la transformació digital. Les dades provenen d’una enquesta que han respost més d’un centenar d’empreses que tenen deu treballadors o més.
L’estudi conclou que les empreses continuen suspenent l’assignatura de la transformació digital. La nota és d’un 3,1 sobre 10, amb una millora de tres dècimes respecte a la del primer estudi presentat en 2019 sobre dades del 2018 (2,8).
Els diferents indicadors de l’estudi no han evolucionat gaire en els dos darrers anys malgrat la gran necessitat de digitalització incrementada per la situació de la Covid-19. La nota més elevada continua estant en l’àmbit de la visió, organització i lideratge que registra un 3,3. No obstant, les valoracions en l’àmbit de l’experiència de client, les competències digitals dels treballadors i l’impuls del negoci digital continuen per sota del 3.
Tot i la baixa nota que treu la situació actual, el 35% de les empreses preveu llançar plans de transformació digital en els propers mesos, tot i que un 53% encara no s’ha plantejat la definició d’un full de ruta digital.
Més enllà dels números i les notes, des d’Iniced, MoraBanc i la CCIS es valora que, tot i que estem encara molt lluny que les empreses puguin desenvolupar models disruptius de negoci, s'ha de "ser optimistes ja que es detecten oportunitats per esdevenir un país de negocis digitals". L’acció conjunta entre les administracions públiques i el sector privat en temes com ara els 'e-sports', els actius virtuals, la biotecnologia o la 'greentech', afegeixen, han de ser "un motor" per accelerar la digitalització del teixit empresarial.