Diumenge 24 de novembre de 2024
|
04:21 H
L'única empresa de ratassia andorrana estrena una edició 'premium'
A l'Alça

L'única empresa de ratassia andorrana estrena una edició 'premium'

Sant Julià de Lòria

La ratassia és el licor per excel·lència dels Pirineus i es fa des de l’edat mitjana, però gairebé mai ha tingut una vocació comercial; és una beguda artesana feta amb anís, herbes aromàtiques i nous tendres, i antigament cada casa tenia la seva pròpia recepta. No n’hi ha dos d’iguals, però la d’Andorra té la inconfusible essència de les Valls i al darrera de la seva recepta secreta es troba l'Eva Gómez, responsable de l’única empresa de ratassia 100% andorrana.

El seu cas va aparèixer al darrer programa 'A l'Alça', on Gómez va detallar com va començar a vendre ratassia: "no em vaig despertar un dia dient 'faré alcohol, faré ratassia', no, el raonament va ser 'vull donar a conèixer la cultura d’Andorra i que el turista surti pensant que el país és tradició, cultura, canvi generacional, estima per la terra… i vaig adonar-me que la ratassia que fèiem a casa sense haver-li donat mai importància, cristal·litzava perfectament amb tot això que volia explicar".

La ratafia, la versió catalana de la ratassia andorrana, compta amb el certificat Indicació Geogràfica Protegida, que li dona reconeixement internacional i facilita la seva exportació. La Ratassia de l’Eva és l’única que es comercialitza al país i amb el futur certificat de producció ecològica d’Andorra, podria rebre la distinció que es mereix. Des del 2014 la seva producció no ha deixat de créixer i ara està a punt de comercialitzar una edició especial de ratassia que ha reposat en ampolla més de cinc anys.

"Sempre he volgut exportar, tot i que és bastant complicat per ser un producte alimentari, perquè no només són problemes de duana a nivell logístic sinó que hi ha l’importador al país on vens... però puc tenir suport institucional perquè crec que els interessa que un producte així surti d’Andorra; és la meva gran ambició", ha avançat Gómez. Amb el seu negoci, ha ajudat a consolidar els productes artesans del país, que donen vida als mercats tradicionals i ajuden el comerç de proximitat i ha recordat que "hem de mirar més sovint el que tenim al voltant, que no li hem donat importància, i al cap i a la fi, és la nostra identitat".

Notícies relacionades