Diumenge 24 de novembre de 2024
|
05:58 H
Xocland, la xocolata andorrana
A l'Alça

Xocland, la xocolata andorrana

La Massana

Al món es consumeixen, de mitjana, més de 8 milions de tones de xocolata. En els països més dolços, com Bèlgica o els Estats Units, cada persona menja anualment uns 9 quilos de xocolata. Avui dia, és un dels productes alimentaris més venuts del món i no hi ha país que no tingui la seva marca de xocolata. A Andorra, aquesta marca és Xocland, una empresa que va néixer al 2018 de la mà de l’Esther Suils i en Jaume Ruiz. Aficionats incondicionals del cacau van muntar la seva pròpia fàbrica de xocolata a la Massana, consolidant-se com l'única marca andorrana.

"Si nosaltres haguéssim vist que aquí ja hi havia un petit productor fent xocolata segurament ni se’ns hauria ocorregut venir a Andorra", ha assegurat Suils al programa 'A l'alça'. "Quan erem petits, veníem a Andorra a comprar sucre, formatges, xocolata… i jo ara penso, 'xocolata, per què?' però si aquí no s’ha fet mai xocolata, i vam dir, 'doncs no, hi ha d’haver una xocolata que sigui feta a Andorra', ha afegit.

Andorra té un clima ideal per fer xocolata: és fred i sec, però el cacau és una planta que només creix en països tropicals, i el de Xocland arriba de Veneçuela i Nicaragua. "Al principi vam haver d’anar a les oficines de la duana a explicar el que era el gra de cacau perquè no hi havia tradició d’importació a Andorra ja que no hi havia ningú que fes xocolata", ha explicat Ruiz sobre els duaners, que "les primeres vegades no sabien ni quin epígraf tenia el cacau". De mitjana, importen uns 500 quilos cada tres o quatre mesos, per cobrir la producció de xocolata però amb un volum d'emmagatzematge assumible per al local que tenen.

Malgrat que Andorra té unes característiques similars a les de Suïssa, el país xocolater per excel·lència, no hi ha cap document històric que vinculi la nostra economia amb el cacau. De fet, també els va costar que cataloguessin el seu obrador com a tal, ja que el país no té cap normativa vinculada a la producció de xocolata, i actualment estan catalogats com si fossin un bar.

La pandèmia va aturar les visites guiades que fan al seu obrador. "Ens hem anat adonant que el tipus de clientela ha anat evolucionant des que vam obrir; així com al començament depeníem molt del turisme que passava per davant de la botiga, ara el nostre client és local, perquè coneix el nostre producte i ha comprovat la qualitat que té", conclou Suils.

Notícies relacionades