Un dels sectors que més pateix la crisi del coronavirus és l’hoteler. La desaparició del turisme ha deixat les habitacions buides i ha fet que molts es reinventin: n’hi ha que s’han convertit en espais de coworking i d’altres han acabat llogant les estances, no per dies sinó per mesos, com si fossin apartaments, però la majoria s’ha sumat a la tendència del pagament per ús, és a dir, permetre que el client pagui només pel temps que ocupa l’habitació.
Una de les úniques plataformes al món que permeten fer microestances als hotels és ByHours, una empresa nascuda a Barcelona que fa cinc anys va arribar al país. El seu CEO, Guillermo Gaspart, va ser un dels protagonistes del programa 'A l'alça' del dimarts passat, on va assegurar que han detectat un augment del nombre de persones que busca hotels per hores a Andorra en els seus buscadors. "Aquí a Andorra de manera orgànica sempre ha anat creixent, potser no al percentatge que volíem, i ha arribat el moment d’arriscar una mica més per veure si la demanda dels hotels que tenim aquí és rendible i podem seguir creixent al país", ha assegurat Gaspart.
La plataforma permet a l’usuari decidir l’hora del 'check-in' durant el dia, i decidir si vol estar tres, sis o dotze hores, i d'aquesta manera, permet a l’hoteler treure-li una rendibilitat a una habitació que en principi no tenia pensat vendre. Calculen que la demanda es multiplicarà per quatre al 2021 i apareixeran altres tipus d’usuaris, com els qui volen viure l’experiència d’estar en un hotel de luxe, ni que sigui per unes hores, o els qui aprofiten les microestades per relaxar-se amb la parella.
"El sector hoteler té un problema que és que no pot 'estocar' habitacions: tot el que no ven avui no ho pot vendre demà". En aquest sentit, ha posat l'exemple de la temporada d'esquí a Andorra: "Si tens un 80% d’ocupació en un hotel de 100 habitacions, ve a dir que tens 15 habitacions buides cada dia. Aquestes habitacions les podries vendre per 3,6 o 12 hores a un altre tipus d’usuari, o el que fan hotels de ciutats on ja portem molt temps, que és vendre l’habitació dos cops el mateix dia".
L’hoteler és un sector força tradicional i la Covid-19 el va empènyer cap a aquesta nova manera de comercialitzar el servei per omplir les estances, alhora que va créixer la demanda de microestades entre el públic local. El model de negoci és similar al de les plataformes de recerca d’hotels, que cobren una comissió cada vegada que algú fa una reserva. Però és l’hotel el que decideix el preu, quantes habitacions vol oferir i a partir de quina hora les té disponibles.
Per ara, a Andorra mitja dotzena d'hotels estan afiliats a aquest servei. "Hi ha molts usuaris diferents que fan servir la nostra plataforma: tenim gent de negocis que està en trànsit, però també tenim un usuari que és l’hospitalari, és a dir, el familiar que té el seu marit a l’hospital i que necessita 3 o 6 hores per descansar; el d'abans d’un esdeveniment esportiu, el que espera entre reunions… jo crec que el servei va a l’alça perquè el concepte del pagament per ús està en auge". Si bé és cert que és una modalitat ja estesa en d'altres indústries, com el sector dels gimnasos o dels vehicles de lloguer, està en fase de creixement al sector hoteler.