La Seu d'Urgell.- El ministre de Presidència, Economia i Empresa, Jordi Gallardo, i el conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat de Catalunya, Damià Calvet, han signat aquest divendres un nou conveni relatiu a l’aeroport Andorra-la Seu d’Urgell. L’acord, per una durada de cinc anys, té com a finalitat enfortir les relacions entre ambdós territoris i assolir una gestió més concertada que provoqui una major promoció de la infraestructura. Durant la seva intervenció, Gallardo ha explicat que en el debat d’orientació política “tenim una proposta perquè en els sis primers mesos de l’any que ve siguem capaços de materialitzar vols regulars amb algunes de les destinacions que s’estan analitzant” i, a més, ha anunciat que s’està treballant per poder “tenir vols xàrters turístics” des d’aquest mateix hivern gràcies a la col·laboració del sector privat andorrà. El nou conveni suposarà que l’aportació de l’executiu a la infraestructura passi a ser de 400.000 euros anuals, mentre que fins ara era de 300.000.
Gallardo ha recordat que des que es va obtenir la validació de la maniobra GPS, el Govern va començar a treballar per tal de buscar companyies que volguessin operar. "No hem deixat de tenir contactes amb companyies franceses i espanyoles" i, juntament amb l'Empresa Familiar Andorrana (EFA), "estem treballant per poder participar d'aquest model de servei" gràcies a un estudi que s'està elaborant per obtenir "les millors rutes amb visió empresarial", sobretot pel que fa als vols de distància més curta. En aquest sentit, Calvet ha detallat que, ara, "els operadors veuran dos governs treballant conjuntament" i, aquest fet, "ens dona fortalesa per captar nous mercats".
L'acte de signatura del conveni també ha servit per anunciar que, al llarg del 2021, "tirarem endavant un projecte per disposar d'il·luminació nocturna", ha dit el representant de la Generalitat, "fet que ens donarà encara més potencial". Es tracta d'un projecte que "ja tenim elaborat i que hem de licitar i adjudicar properament", i que suposarà un cost de 400.000 euros d'inversió. Tot i això, "també tenim l'ambició d'anar més enllà", i és per aquest motiu que s'ha explicat que "estem a punt de completar l'espai d'hangars", per la qual cosa l'aeroport en disposarà de tretze, a banda d'un altre que ja es troba en construcció.
Amb les millores que es volen fer a la infraestructura, el Govern està convençut que el retorn econòmic serà molt important pel Principat, però també pel conjunt del Pirineu. "Aquesta passa més ens ha de garantir que aquesta infraestructura acabi tenint tots els vols regulars que desitgem", ha afegit Gallardo.
Aprofitant la presència de l'ambaixador d'Espanya a Andorra, Àngel Ros, Calvet ha demanat poder disposar "d'un punt d'instrucció fronterera amb tota la seva capacitat", ja que suposaria "acabar de donar totes les potencialitats i funcionalitats a l'aeroport".
Projecte ferroviari
Preguntat sobre la possible implementació d'un projecte ferroviari que englobi les poblacions de Puigcerdà, la Seu d'Urgell i Andorra la Vella, Calvet ha manifestat que "seria un projecte realment ambiciós i molt bo pel territori", però "vull ser molt clar: estem parlant de projectes molt complexos". Segons el conseller, es tracta d'una infraestructura que no pot ser real a curt termini, "però l'obligació dels governs és disposar d'una cartera de projectes possibles, encara que complexos, que ens facin avançar com a país, i potser ara és el moment".
En el moment actual d'emergència sanitària, però també d'emergència climàtica, fa falta disposar d'una mobilitat "més sostenible", i les infraestructures ferroviàries "són imbatibles" en aquest sentit. Calvet ha explicat que cal aprofitar l'oportunitat que ofereix Europa, que gràcies als nous plans de reactivació econòmica per part de la Comissió Europea a conseqüència de la Covid-19, es posa "l'agenda verda al centre de totes les decisions". Això significa que les ajudes s'estiguin focalitzant cap a projectes relacionats amb la resolució dels reptes que planteja l'emergència climàtica.
Per tant, cal que "tinguem tots els projectes a punt perquè si hi ha una oportunitat és ara, i el nostre compromís és anar estudiant i elaborar projectes que puguem aplicar amb l'obtenció de fons europeus", ha afegit.
Noves mesures sanitàries catalanes
Per últim, el conseller de la Generalitat ha reconegut que Catalunya ha tingut present Andorra en tot moment en la presa de decisions quant al restabliment de la mobilitat entre territoris, però l'evolució de la situació epidemiològica al territori català ha provocat endarreriments no previstos. Finalment, aquest dilluns es farà efectiva l'adhesió del Principat a la comarca de l'Alt Urgell, permeten així als ciutadans desplaçar-se per ambdós territoris.
Per a Gallardo, aquest anunci suposa "un pas important" i s'ha mostrat esperançat perquè "l'evolució de la crisi permeti anar incrementant la procedència de visitants d'altres indrets". Tot i això, ha recordat que es tracta d'una situació "canviant" que provoca que el canvi de fases l'hagi de decidir "la realitat del virus".