En els darrers anys moltes empreses han apostat per posar en marxa diferents dinàmiques de grup per fomentar el treball en equip. Si bé és cert que el ventall de possibilitats és ampli i abraça des de propostes més tradicionals com un partit de futbol fins a tallers per construir una embarcació de fusta o sessions de ioga en grup, també ho és que per algunes companyies sovint resulta complicat trobar una proposta capaç de motivar la seva plantilla. Per donar resposta a aquesta necessitat, l'empresa Zero Latency ha decidit convertir la realitat virtual en una eina de cohesió empresarial. Per fer-ho, els participants se submergeixen en una aventura digital on poden interactuar els uns amb els altres per aconseguir un objectiu comú. La proposta inclou un espai de més de 200 metres quadrats amb sensors de moviment, ulleres immersives i armes simulades fabricades en 3D.
L'experiència de Zero Latency parteix de la idea que la realitat virtual ha deixat de ser una forma d'entreteniment individual i s'ha convertit en una pràctica equiparable a d'altres experiències grupals com ara anar al cinema. "Les experiències que oferim estan pensades perquè hi juguin de forma simultània fins a vuit persones", explica Celina Pereira, directora de negoci de Zero Latency que apunta que d'aquesta forma la realitat virtual es converteix en una activitat "social".
L'acció es desenvolupa en un espai de 200 metres quadrats especialment dissenyats per a facilitar la interacció dels jugadors. "No hi ha cap mena de cable, ells es poden moure per l'espai lliurement", assegura Pereira. Això és possible gràcies a un equipament especial i sensors de moviment i càmeres situades de forma estratègica en l'entorn de la sala. A banda, els participants reben unes ulleres immersives i unes armes simulades batejades que s'anomenen 'Blackbird' i que estan fabricades mitjançant impressió 3D.
Actualment Zero Latency disposa d'un centre a Caldea i dos a l'estat espanyol, un a Madrid i l'altre Terrassa. Aquest darrer va obrir portes a finals de 2018 i fins ara ha rebut la visita de més de 6.800 persones que han participat en 2.500 partides. Segons la directora de negoci de Zero Latency, el perfil dels visitants és variat, ja que hi poden prendre part des de nens fins a adults. "L'únic requisit és mesurar més d'1,40 d'alçada", apunta Pereira que comenta que l'empresa ofereix propostes d'estils diversos per adequar-se als diferents públics. Així, els participants hauran de sobreviure a una horda de zombis, combatre una poderosa intel·ligència artificial a bord d'una nau espacial o fins i tot convertir-se en un ésser eteri que desafia les lleis de la gravetat. "Tenim jocs més familiars i que no impliquen l'ús d'armes i d'altres que són més d'acció i treball en equip", relata.
En aquest sentit destaca l'èxit que aquesta segona tipologia està tenint entre les empreses que visiten les instal·lacions de Zero Latency cercant una proposta grupal innovadora i motivadora. "Té molt bona acollida perquè permet fomentar el treball en equip de forma lúdica i evidencia molt els diferents rols com ara el de la persona que lidera o la necessitat de lluitar contra una amenaça comuna per ajudar-se", comenta. Durant aquest 2019 una vintena de companyies han utilitzat els serveis de Team Building que la companyia ofereix a l'establiment de Terrassa.
En aquest mateix sentit s'expressa Marc Mas, un empleat de l'empresa Renault de la Zona Franca de Barcelona que ha participat en una de les sessions per a empreses que ofereix Zero Latency. "Ha estat molt divertit, tot i que primer anàvem una mica descoordinats després hem agafat el ritme i ens n'hem sortit molt bé", comenta. Mas assegura que els seus companys i ell ja tenen una bona relació d'equip, però es mostra partidari de millorar-la amb activitats com aquesta: "A vegades costa de trobar una proposta que ens engresqui a tots i aquesta ha estat una bona opció", considera.
Per la seva banda, Júlia Fernàndez, una jove de Barcelona de 23 anys aficionada als 'room scape' afirma que les seves amigues i ella han volgut provar la realitat virtual perquè els agrada molt participar en jocs juntes. "És més d'acció, això està clar, però ens ha agradat i ens ho hem passat molt bé", apunta.