Dimarts 03 de desembre de 2024
|
18:50 H
Opinió

Pla de transformació digital, ¿què és realment i com dissenyar-lo?

¿Han observat que de vegades hi ha temes amb noms que no tenim clar a què es refereixen? Això succeeix de manera molt especial en qüestions empresarials, i és el que passa amb el tema a què estem cridant "pla de transformació digital".

L'adopció de noves tecnologies ha existit a través de tots els temps. Quan aquell ésser anònim -que, sens dubte, mereixia un Nobel- va inventar la roda, els humans vam començar a usar-la, i apliquem el seu ús de moltes formes diferents i a una infinitat d'activitats. Així ha estat amb molts avenços tecnològics: la impremta, l'energia de vapor, l'electricitat, el telèfon, entre d'altres. Ara ha arribat la revolució d'Internet i el món de les dades digitals. ¿Hem de cridar transformació digital a l'ús d'aquestes eines i sistemes que ens permeten fer gairebé tot millor, més ràpid i amb menys recursos? Més que transformant estem adaptant la nostra empresa o institució a l'ocupació de nous procediments i eines. I aquesta adaptació no és només digital: inclou canvis de punts de vista, de mètodes, de filosofia i fins i tot de "estil de vida empresarial" podríem dir. Com el meu propòsit en aquest article és apuntar algunes línies generals sobre aquesta adaptació a les noves tecnologies, un cop exposades les meves reserves sobre el terme, continuaré referint-me aquí a "transformació digital". És el terme conegut i que utilitzem per etiquetar el tema #transformaciondigital o #digitaltransformation, en anglès.

Què és la transformació digital?
Executar un pla de transformació digital consisteix a adaptar l'organització en el seu conjunt a un model de relació digital que s'apliqui de forma eficaç, tant dins de l'organització com externament. És a dir, en les seves relacions amb els clients, proveïdors, distribuïdors, etc.Aquesta és la base del concepte, encara que, com he dit abans, els canvis a l'empresa no es circumscriuen a l'àmbit digital estrictament.

Fonaments clau per desenvolupar la transformació digital. Per desenvolupar el procés de transformació digital l'empresa o entitat ha de tenir en compte uns principis bàsics que resumeixo a continuació: Cal dissenyar un pla de transformació digital que reuneixi tots els passos a seguir, el roadmap d'implementació i les millors pràctiques a aplicar.

1- L'organització ha de obrir-se al canvi ia la innovació i mantenir aquesta actitud.

2- Les solucions digitals s'han d'aplicar en TOTA l'organització. Cal abandonar la creença que només són vàlides per a àrees com Comunicació, Màrqueting i Vendes.

3- S'establiran canals de comunicació digitals amb tots els interlocutors tant interns (personal de l'empresa) com externs (clients, intermediaris, col·laboradors, proveïdors, entre d'altres).

4- La millora de l'experiència dels clients es serà un objectiu principal que s'estableixi com a part de l'estratègia. ¿Quins beneficis reporta un pla de transformació digital? La investigació El repte de la transformació digital de l'economia, realitzada per Siemens, va trobar que el nivell d'èxit de la digitalització empresarial en les empreses espanyoles està per sota de la mitjana europea, situant així a Espanya per fora del top 40 a nivell mundial .

¿La raó? Segons el mateix estudi, la majoria dels intents de transformació s'han executat "en molts casos establint objectius poc ambiciosos, sense un rigor analític o un full de ruta clar". És a dir, sense un pla de transformació digital d'alt nivell. El canvi de l'empresa al seu nou model mitjançant un pla permet, en primer lloc, millorar l'experiència dels clients. S'estableix una relació més immediata i estreta amb els consumidors, el que millora la imatge de la marca i afavoreix la fidelització dels clients. D'altra banda, els nous models de comunicació i l'ampliació de canals permeten atraure nous consumidors i interactuar amb ells. La cultura d'innovació que es crea a l'implementar un pla de transformació digital permet a l'empresa explorar noves oportunitats de negoci i diversificar els seus recursos. Aquests nous productes o serveis es converteixen en un avantatge competitiu. Un altre avantatge de la transformació digital és que la millora de la comunicació interna potencia la col·laboració i el treball dels equips. Departaments com el de Màrqueting, Vendes i Operacions disposen d'eines per treballar més estretament. Incidències i sol·licituds de clients poden seguir al detall per tot l'equip i amb actualitzacions immediates. Aquestes millores són molt importants per fidelitzar clients i per mantenir i incrementar la reputació de l'empresa. Finalment, una altra de les grans avantatges de la transformació digital és que ens permet conèixer i analitzar grans quantitats de dades (big data) de totes les àrees de l'empresa i també de fora d'ella. Aquestes dades són una font de coneixement per a la presa adequada de decisions.

Les 6 competències (skills) necessàries per liderar la transformació digital
Per a les empreses que no compten amb el personal capacitat en el tema, poden optar per l'acompanyament de consultores especialitzades en transformació digital. Encara que, segons l'estudi Digital Transformation Report de SoftServe, la majoria de les organitzacions prefereix confiar, en primer lloc, en els seus experts interns de TI per a la digitalització. En segon lloc, en els seus experts en gestió. Sigui intern o extern el personal que assumeixi el pla de transformació digital d'una empresa, aquest ha de tenir una sèrie de competències o skills professionals de summa importància. Els quals resumeixo a continuació:

1. Experiència en el digital Un professional de la transformació digital ha, precisament, ser expert en tot el que fa referència al digital. La seva gestió dels processos digitals ha d'estar orientada cap al màxim rendiment, així com l'administració dels recursos i el disseny dels mètodes que aquest faci per integrar les noves tecnologies a la cultura organitzacional.

A més, ha de mantenir actualitzat sobre les tendències globals d'aquesta àrea i entendre molt bé les raons per les que grans corporacions han fracassat en els seus processos de digitalització. Això amb la finalitat d'aplicar aquest enteniment i augmentar així les probabilitats d'èxit en els nous processos.

2. Habilitat sobre la informació.

Tenir grans habilitats en la recerca, processament i anàlisi de tot tipus d'informació és clau per liderar la digitalització. Aquesta qualitat li permet al professional investigar sobre els mètodes més òptims i els millors recursos. Així com també li facilita mantenir un monitoratge constant sobre els moviments de la competència, impacte de les campanyes, hàbits del consumidor, entre d'altres.

3. Facilitat de treballar en equip (i de liderar).

Executar un pla de transformació digital és un procés que sempre involucra diversos equips de professionals multidisciplinaris. Cada un d'ells parlant en la seva llengua segons la seva professió. Per tant, la persona que lideri la transformació ha de parlar el mateix llenguatge de cada un dels seus companys, compartir responsabilitats amb ells i gestionar-les de la manera més col·laborativa possible. La gestió dels equips de transformació s'ha de basar en eines i mètodes digitals, de manera que el líder ha d'ensenyar i fomentar el seu ús amb respecte, diligència i disciplina.

4. Necessitat de millorar constantment.

Les tecnologies i tot el context comercial a nivell global evolucionen dia a dia. Per tant, el professional de la transformació ha de sentir la necessitat innata de mantenir-se connectat amb aquesta evolució. Això mitjançant l'aprenentatge continu de les novetats que ofereix el mercat digital, tant en recursos digitals com en processos, tècniques i tecnologies d'última generació. Això implica ser coneixedor de les solucions que ofereix la intel·ligència artificial, el big data, la blockchain, la robotització, la informàtica en núvol, entre altres innovacions que permeten potenciar al màxim els processos de transformació digital.

5. Capacitat de pensar estratègicament.

El pensament estratègic és la columna vertebral de la digitalització empresarial. Aquest li permet al professional desenvolupar una visió integral i profunda sobre els objectius i necessitats de l'organització tenint en compte les variables del mercat, dels recursos tecnològics, de les capacitats del talent humà i dels avenços de la competència. Amb aquesta visió estratègica basada en les claus d'una transformació reeixida, pot trobar les millors maneres d'aconseguir el que l'empresa necessita, tant en costos com en rendiment i qualitat.

6. Destresa cap al customer centric.

Tot pla de transformació digital ha de tenir com a enfocament principal el customer centric. És a dir, ha de centrar-se en les necessitats i satisfacció dels clients, ja que això es tradueix en majors índexs de fidelització i d'atracció de nous consumidors.  Per això, el professional de la transformació d'aplicar diferents tècniques per conèixer a profunditat als clients de l'organització, així com també establir els mitjans de comunicació entre ells i l'empresa que millor els satisfacin segons els seus hàbits de comportament.  La cultura organitzacional dins del pla de transformació digital Aconseguir la transformació digital amb èxit és un procés que requereix el màxim esforç en tots els sentits possibles. No es tracta només de les àrees tecnològiques o operatives, sinó també l'ambient de gestió empresarial.

De fet, segons l'estudi 2019 Big Data and AI Executive Survey, realitzat per NewVantage Partners, el 93% dels executius creu que el major obstacle per a convertir les seves empreses en data driven es troba en els processos i en la cultura organitzacional de les persones, no en la tecnologia.  Abordar la cultura organitzacional és vital per implementar de manera reeixida qualsevol pla de transformació digital. En Enzyme Advising Group som experts en ajudar les empreses a alinear la seva capacitat tecnològica amb l'esforç del talent humà en pro de la innovació i la transformació. Això mitjançant les nostres potents solucions de Cognitive Convergence i People Analytics.

https://www.enzymeadvisinggroup.com/