Dilluns 25 de novembre de 2024
|
00:22 H
La directora i el president de la Cambra de Comerç, Pilar Escaler i Miquel Armengol.
La directora i el president de la Cambra de Comerç, Pilar Escaler i Miquel Armengol. (Foto: Arxiu ANA)
Indicadors

El turisme perd impuls i el comerç no remunta

Andorra la Vella

Els resultats de l'enquesta de conjuntura de la Cambra de Comerç del segon semestre del 2018 indiquen que el sector de la construcció lidera el creixement, tot i que ho fa des de nivells d'activitat baixos. Per contra, l'avanç més moderat del turisme ha frenat el ritme d'activitat en l'hoteleria i en el comerç minorista. L'enquesta confirma la desacceleració del sector de l'hosteleria després de dos anys de creixement notable, a causa sobretot d'un comportament menys dinàmic de la demanda turística.

Un altre element que cal destacar en l'enquesta és l'evolució del comerç minorista, que segueix presentant un to general d'activitat molt fluix i, en conjunt, mostra més resistència de la prevista per encarar un creixement de l'activitat. La causa principal d'aquesta situació és el procés de transformació del model de negoci per adaptar-se als nous hàbits de consum i la intensa competència del comerç en línia, a més de l'impacte que té sobre el sector la pèrdua de poder adquisitiu dels visitants que en paraules del president de la Cambra, Miquel Armengol "són cada cop, més 'low cost'".

En l'enquesta hi han participat 421 empreses i, segons es desprèn de les respostes, l'evolució global de l'activitat durant l'any 2018 ha estat, en general, positiva malgrat que el ritme expansiu s'ha moderat respecte als dos anys anteriors. Així, es confirma que la recuperació de l'economia andorrana que va començar el 2013, està perdent impuls i s'orienta cap a cotes de creixement més moderades, seguint la mateixa tendència que les economies veïnes.

Les expectatives de cara a aquest any indiquen que les previsions de desacceleració de les economies espanyola i francesa posaran límits a la millora de l'economia andorrana, sobretot pels vincles turístics. En aquesta línia, les opinions dels empresaris recollides en l'enquesta indiquen que es produirà un alentiment del ritme d'activitat. La construcció continuarà en el seu bon nivell mentre que el turisme tendirà a perdre dinamisme.

Armengol ha anunciat que la setmana vinent es presentarà el segell de qualitat del comerç andorrà i ha insistit en la necessitat que Andorra disposi d'un dipòsit duaner o d'una zona franca, tot i que les dues propostes són compatibles. La zona franca permetria, a més de guardar, manufacturar productes com succeix a Zuric.

L'objectiu és desenvolupar nova activitat econòmica així com esdevenir pol d’atracció per a empreses especialitzades en importació i exportació. La zona franca, segons Armengol, "té un cost important i per això estem mirant altres alternatives". Es crearà un grup de treball entre la Cambra i el Govern. Armengol també ha dit que es continua treballant per desenvolupar el comerç electrònic.

 

Formació continuada

El 46,9% de les empreses enquestades per la Cambra no van invertir en formació el 2018. Tres de cada deu empreses afirmen que no han proporcionat formació als seus treballadors en els últims tres anys. Per dimensió, es constata clarament que el percentatge d'empreses que faciliten formació continuada s'incrementa  progressivament a mesura que augmenta la dimensió de l'empresa.

Notícies relacionades