L'expectativa d'un futur en el qual els vehicles circularan sense conductor s'ha frenat pels dubtes en el sector de l'automòbil unides a algun accidents en proves, i això es reflecteix en l'actual Saló de l'automòbil de Ginebra, on les companyies han passat de l'eufòria a la prudència. El veterà saló centreeuropeu, que celebra la seva 89a edició del 7 al 17 d'aquest mes, mostra vehicles parcialment automatitzats en gairebé totes les marques, com el Toyota Mirai (alimentat amb hidrogen) o l'elèctric Polestar 2 desenvolupat per la sueca Volvo.
No obstant això, tots dos models s'enfoquen sobretot en sistemes d'ajuda al conductor i en cap cas el substitueixen per complet, explica l'enginyer mecànic Francois Guichard, de la Comissió Econòmica de les Nacions Unides per a Europa (Unece). "Podrem veure aviat a les autopistes vehicles amb conducció automàtica que puguin ajudar el conductor a relaxar-se quan la situació estigui sota control, en certes circumstàncies, i en el futur aquestes situacions seran cada vegada més", va destacar l'expert de la Unece, un organisme que treballa en la regulació tecnològica d'aquests cotxes. Aquests vehicles, identificables perquè solen tenir un radar a la part davantera (on habitualment hi ha el logotip del vehicle) i una càmera amb sensor al costat del retrovisor interior, podrien conduir sols en situacions senzilles o repetitives, com un embús, però alertarien el conductor en cas d'urgència.
"Totes les marques tenen l'estratègia de donar temps lliure als conductors (...) per accedir per exemple al correu electrònic o les notícies en una pantalla del vehicle, però si aquest troba un problema ha de notificar-ho a través d'ella perquè qui condueixi respongui el més aviat possible", ha subratllat Guichard. Unece, que col·labora amb el Fòrum Mundial per Harmonització de les Regulacions de Vehicles, organitza al saló un simposi sobre conducció autònoma en què s'analitza la regulació tecnològica i legal necessària per desenvolupar aquest nou sector que està intentant passar de la utopia fantàstica a la realitat. "El progrés tècnic va ser molt ràpid en els començaments però ara tenim la impressió que tot va més lent, perquè estem en la part en què el vehicle hauria valer-se per si mateix i això és més complicat de manejar", ha assenyalat l'enginyer.