El grup de distribució Eroski ha arribat a un principi d'acord amb la banca per al refinançament del seu crèdit sindicat, d'uns 1.550 milions d'euros, que vencia el juliol d'aquest any. D'aquesta manera, Eroski aconsegueix un marc financer estable per a diversos anys, després d'haver realitzat en l'última dècada una profunda reestructuració del grup, que ha implicat el seu redimensionament, per fer front a les obligacions financeres i que li ha permès igualment entrar en beneficis.
Fonts d'Eroski confirmen l'acord però no ofereixen detalls, ja que indiquen que queden alguns serrells per tancar, però que esperen que es concreti en els propers dies, moment en què serà comunicat oficialment a la Comissió Nacional del Mercat de Valors espanyol.
L'acord amb la banca –entre els quals es troben Santander, BBVA, Caixabank, Sabadell i Kutxabank– no ha estat senzill. El punt més complicat han estat els compromisos de noves desinversions per amortitzar capital del deute, que pel que sembla deixa el camp obert per a la seva execució a mesura que es vagin realitzant els pagaments previstos en el nou acord previst per a un termini d'uns cinc anys.
En tot el procés de renegociació, el president d'Eroski, Agustín Markaide, ha defensat que l'empresa sempre ha complert amb tots el seus compromisos financers. Al principi de la crisi arrossegava un deute de gairebé 4.000 milions i la renegociació actual ha estat sobre 1.550 milions. El plantejament negociador del grup en aquest procés havia estat una reducció gradual de l'endeutament de al voltant de 300 milions per 2024 a través de la generació de recursos ordinària i alguna operació immobiliària.
La reestructuració del negoci d'Eroski en els últims anys va suposar vendre la major part de la seva xarxa d'hipermercats i supermercats de la zona centre i sud d'Espanya, desprendre de la xarxa de perfumeries IF, vendre o fins i tot tancar part de la seva xarxa de gasolineres i oficines d'agències de viatges, així com vendes d'immobles de centres comercials, per al seu posterior lloguer d'ús. D'aquesta forma el grup va concentrar el seu negoci a les zones en què té major influència comercial, com són la zona nord, Catalunya, Balears i Andorra. També ha vinculat una gran part del seu desenvolupament actual a l'expansió a través de franquícies i amb un canvi de model de negoci, anomenat model 'Amb tu', que prima la proximitat amb consumidors i productors i l'alimentació saludable.