Abacus Cooperativa ha impulsat un pla estratègic 2019-21 basat en la transformació digital que inclou obrir una botiga 'flagship' (insígnia) al centre de Barcelona, com ha explicat als seus socis en una sessió informativa. Els objectius són afavorir el creixement en 'e-commerce', millorar la compra per a socis i clients, innovar en servei i producte, ampliar l'oferta educativa i d'oci –incloent aliances amb tercers per donar valor afegit–, distribuir més productes i serveis educatius, i reforçar lideratge, segons un comunicat.
La cooperativa va tancar el 2018 amb unes vendes de 88,3 milions d'euros; preveu un creixement del 13,8% fins a superar els 100 milions el 2021; invertirà vuit milions en el seu pla estratègic de tres anys, i calcula "doblar els resultats anuals respecte als actuals fins arribar al milió d'euros el 2021.
Abacus és la botiga especialista en material educatiu i de papereria més coneguda de Catalunya. Va obrir portes l'estiu del 2014 al Centre Comercial Andorrà (CCA) de l'avinguda Meritxell d'Andorra la Vella. Són més de 200 metres quadrats on es pot trobar tot el necessari en papereria, manualitats i llibreria. Està situat a la primera planta de l'establiment i els seus clients poden gaudir d'un 10% si disposen del carnet de la cooperativa i d'un 15% si tenen la targeta del centre. Abacus es va fundar l'any 1968 com a cooperativa de consumidors, ciutadans que exercien el dret a organitzar-se per autoproveir-se del material educatiu en les millors condicions possibles de qualitat i preu.
Els seus orígens estan lligats a l'Associació de Mestres Rosa Sensat i als Moviments de Renovació Pedagògica a Catalunya. El 1986, la cooperativa va incorporar als seus treballadors com a socis de treball, amb la qual cosa es va convertir en una cooperativa integrada pels dos col·lectius. Un pacte associatiu entre socis consumidors i socis de treball va possibilitar el funcionament democràtic de l'entitat i l'organització d'una estructura empresarial per tirar endavant aquesta activitat econòmica singular.