Dijous 21 de novembre de 2024
|
14:25 H
Opinió

Andorra Mindfulness Ecosystem

Avui resulta evident que el món evoluciona a una velocitat vertiginosa. L’avenç imparable de les noves tecnologies i el pas de la influència territorial a la global, contrasten amb l’essència de l'ésser humà, actiu però reflexiu alhora, obligat a modificar de forma constant els seus hàbits de conducta, empès per aquesta inèrcia irrefrenable que se’n diu evolució, però amb la necessitat vital de disposar d’espai per a pensar, meditar, trobar-se a si mateix i agafar aire per a seguir endavant en aquesta vertiginosa cursa que no sap molt bé on el porta.

La generalització d’aquest ritme evolutiu de l'ésser humà i les patologies que en poden derivar posa en valor aquells espais que semblen fets a mida per a pal·liar els efectes secundaris d’una accelerada vida que a part de progrés genera desgast i en alguns casos destrucció. Andorra és un d’aquests espais màgics, terapèutics, sanadors, on es donen totes les condicions perquè l’ésser humà es regeneri, es trobi a si mateix, recarregui bateries, faci la seva particular aturada a boxes o al 'pit lane', per seguir endavant en aquesta complexa cursa de la vida.

Fa uns dies es presentava als mitjans el primer 'Mindful Travel Meet' o Congrés de Turisme de Benestar i Creixement Personal que se celebrarà a l'hotel Sant Gothard d’Arinsal els propers dies 24 i 25 d’octubre d’enguany (www.mindfultravel-meet.com). Aquesta iniciativa, que reunirà a diversos especialistes per reflexionar al voltant d’aquesta modalitat de turisme i que permetrà assentar les bases per a un futur desenvolupament al Principat, neix de la necessitat creixent de l'ésser humà per invertir el seu temps de lleure justament en el benestar físic i emocional. Tanta importància ha assolit aquest tipus de turisme que avui mou uns 620 milions de dòlars i, de fet, la indústria del benestar representa un 5,3% de l’economia global mundial (Global Wellness Institut).

Doncs sí, aquesta és una clara oportunitat per a Andorra, que gaudeix d’un entorn natural i una qualitat de vida incomparables, a part d’infraestructures suficients i experiència contrastable en l’àmbit turístic. Ho dèiem els ciutadans a l'escollir les excepcionals condicions de vida del nostre país com un dels principals actius de la nova Marca Andorra. Però alhora, aquest important actiu entra en relació amb altres fortaleses de la marca país evidenciades, tals com els esports de muntanya, la innovació o el turisme MICE. De fet, aquest congrés és un exemple del poder d’atracció i dinamització que pot tenir l’organització d’esdeveniments d’aquesta talla, o fins i tot com a través del desenvolupament del 'mindfulness' es poden potenciar estades per a diferents col·lectius basades en al recuperació anímica i física. Per què no potenciar aquest regal pel cos, ànima i ment en forma d’incentius per a executius, molts dels quals són exemples vivents del que representa l’estrès causat per l’exigència del dia a dia?

En la mateixa línia, l’àrea de Diversificació Econòmica de la CEA ha fet un magnífic treball de recopilació de propostes per activar determinats sectors relacionats amb les noves tecnologies (Blockchain, eCommerce, eSports), per reforçar la responsabilitat econòmica, social i mediambiental, així com justament potenciar l’àmbit del benestar (esport, salut i 'wellness' alternatiu). És en aquest darrer camp on s’ha posat en valor el que pot arribar a presentar per a l’economia andorrana el desenvolupament d’iniciatives relacionades amb la salut i el 'wellness', i com Andorra es pot posicionar com a líder mundial en benestar i longevitat.

Així doncs, per què no aspirar a convertir-nos en un prestigiós laboratori de benestar si disposem del millor escenari per fer-ho possible? Cal que ens ho creiem, això sí, i que lluitem per assolir aquest important repte, però la base ja la tenim i seria un pecat no aprofitar l’oportunitat que ens dona la providència obsequiant-nos amb aquest meravellós entorn on vivim.

Sabem que en poques setmanes coneixerem com serà la nova Marca Andorra i també els projectes que l’acompanyaran en aquest trajecte que iniciarem tot seguit i que ens ha de catapultar vers un millor posicionament internacional. Doncs bé, tot i el desconeixement que encara hi ha de l’estratègia que finalment ens proposaran els assessors de la marca país, m’atreveixo a preveure que salut i 'wellness', benestar i creixement personal, han de formar part d’alguna de les línies estratègiques que han d’esdevenir un potent motor per a la dinamització del país, tant en l'àmbit turístic com de l’atracció d’inversió i de talent. Temps al temps, però coneixedors de la demanda creixent de teràpies per cuidar cos, ànima i ment, Andorra no pot deixar passar l’oportunitat d’esdevenir-ne una referència.