Andorra la Vella.- L'Associació Andorrana de Consumidors i Usuaris (ACU) ha ressorgit gràcies a la necessitat de defensar els interessos legítims de la ciutadania i la de comptar amb una entitat independent per defensar i ajudar tots els interessos dels consumidors d'Andorra, inclosa l'administració. El seu president, Lluís Ferreira, ha manifestat que l'ACU és una entitat privada que no té "mecanismes legals per fer una proposta al Consell" i la seva actuació es basarà en col·laborar amb tots els organismes oficials i "aportar el nostre punt de vista". Tot i això, el president ha informat sobre les actuacions previstes en les quals ja han començat a treballar. En aquest sentit, les més preocupants són referents als lloguers i al transport públic. Pel que fa al primer, l'ACU s'ha reunit amb el raonador del ciutadà per intentar "centralitzar totes les demandes" i fer un canvi en la durada dels contractes de lloguer. El que pretenen, per tant, és conformar la signatura d'un primer de cinc anys, signar-ne un de tres anys posteriorment i, una vegada acabat aquest, renovar-lo anualment i donar així estabilitat a la gent per no "haver de viure amb l'angoixa de patir una pujada de preus" any rere any.
Pel que fa al dossier del transport públic nascut arran de les notícies publicades pel que fa al bus lliure, l'ACU s'ha adonat que "existeix una problemàtica més greu" que estan analitzant actualment. A l'espera que s'aprovi l'edicte de transport públic, els temes que han titllat com a més preocupants fan referència a no donar cobertura a escala nacional, la pujada dels preus dels tiquets i la quantitat d'hores laborals per part dels conductors.
Altres demandes que s'estan analitzant tenen a veure amb la protecció de dades dels menors pel que fa a la difusió de les seves imatges per les xarxes socials. A més, els preocupa els interessos i les comissions que cobra la banca respecte a diversos productes. En aquest sentit, Ferreira ha manifestat que "han obert una línia d'actuació" per col·laborar amb associacions d'Espanya i França.
D'altra banda, també estan treballant actualment en la revisió de les condicions i productes oferts per Andorra Telecom, per tal de mirar "que la informació que reben els consumidors sigui certa".
En aquests moments, l'ACU ja compta amb uns 100 associats i cinc comerços en una junta conformada per quatre persones. El seu funcionament serà en línia mitjançant la seva pàgina web, que esperen presentar la setmana vinent.
L'associació està integrada per persones de diferents àmbits (empresaris autònoms, mestresses de casa o treballadors per compte aliè) i s'ha proposat la voluntat de sumar esforços per aconseguir viure "en un lloc més respectuós, just i sostenible". L'objectiu, per tant, és el de garantir els drets de les persones que viuen a Andorra, informar sobre els hàbits de consum, productes i serveis, i promoure l'ús del consum responsable.
Quant al finançament, l'associació ha arrencat amb una aportació feta pels fundadors i el president ha informat que existeixen dos canals per tal de poder autofinançar-se. D'una banda, rebran ingressos mitjançant la quota d'associats (12 euros l'any) i, de l'altra, "estem acabant d'arribar a algun acord amb comerços per oferir algun avantatge" als associats.
Per últim, Ferreira ha informat de la creació d'una revista trimestral en paper que serà accessible a tots els membres i col·laboradors, gràcies a la qual "intentarem fer una difusió d'hàbits de consum, explicacions de productes concrets i la normativa legal de consum". El primer exemplar serà una realitat durant el primer trimestre del 2019.