Andorra la Vella.- El cap de Govern, Toni Martí, ha dit que "Andorra necessita un aeroport com l'aigua". Martí ha tancat el 17è Fòrum de l'Empresa Familiar Andorrana (EFA) sobre 'Una estratègia aeroportuària per Andorra''. Durant el seu discurs ha afegit que està pensant en subvencionar companyies aèries "almenys durant els primers anys" per garantir les connexions regulars amb les principals capitals europees. També veu necessari invertir en infraestrutures de l'aeroport i ha indicat que ara com ara la prioritat del Govern és l'aeroport d'Andorra-la Seu. Martí ha intervingut després del discurs del president de l'EFA, Francesc Mora, en què ha mostrat el neguit dels empresaris per disposar de bones comunicacions apuntat amb un "amb el que tenim ara és insostenible" i ha demanat la implicació de la societat civil perquè l'aeroport sigui una realitat.
Tomás Aranda, director general de Zabir 2005, empresa encarregada de realitzar el pla de negocis i l'estratègia de l'aeroport d'Andorra-la Seu, ha afirmat que "cal entendre cap on van els aeroports i cal innovar" i ha destacat que "és un repte per Andorra entrar en el món dels aeroports perquè li donarà visibilitat i transformarà la manera en què es podrà comunicar amb el món". L'aeroport ha de funcionar, segons Aranda, mitjançant una gestió pública i privada. Ara bé, la posada en marxa de la infraestructura també té un aspecte jurídic. L'expert ha calculat que per l'aeroport d'Andorra-la Seu podrien passar uns 350.000 passatgers anyals. El director general de Zabier 2005 ha fet aquesta previsió multiplicant la població andorrana, que ha situat en 70.000 habitants, per cinc que és la mateixa operació que es fa a l'estat espanyol tenint en compte que és un país receptor de turisme.
El propietari de la firma HF Legal, Josep Herrera, ha explicat que el perfeccionament de la infraestructura passa per la negociació i redacció d'un tractat bilateral internacional entre Andorra i l'estat espanyol. Així mateix, requereix un reconeixement i suport per part de la Unió Europea (UE) per desenclavar-se des del punt de vista de les comunicacions dels passatgers. Ha posat com a exemple de jurisprudència la gestió de l'aeroport de Basilea-Mulhouse entre França i Suïssa.
L'especialista en dret europeu, Annabelle Lepièce, ha advertit que la Unió Europea no autoritza que dos aeroports separats només per 40 quilòmetres puguin rebre ajudes econòmiques governamentals recordant la possibilitat que hi hagi instal·acions a l'Alt Urgell i a Andorra. Lepièce ha dit que és possible rebre un ajut de la UE per facilitar l'accessibilitat aèria a Andorra però ha afegit que no és segur tot posant l'exemple de petits estats sense aeroport com Mònaco (Niça, França) o San Marino (Rimini, Itàlia).
Les darreres ponències del Fòrum s'han centrat en el tema 'Andorra, un destí d'interès al món'. El propietari de TSA, Manel Campos, ha apuntat les mancances que té l'aeroport d'Andorra-la Seu com ara el fet que s'ha d'aterrar de dia i amb bona visibilitat, o la no admissió de vols de fora de l'espai Schengen. Campos, que pilota vols privats, ha detallat l'anècdota que per anar a Londres, han d'aturar-se a l'aeroport de Lleida i esperar que pugi a l'avió la policia per ensenyar els passaports. A més del GPS, Campos ha recordat que també calen les llums de pista a Andorra-la Seu per efectuar operacions nocturnes. Finalment, el director de relacions institucionals de Swiftair, Victor Quiroga, ha anunciat que la seva companyia farà vols comercials i de mercaderies, especialment de correu exprés, quan l'aeroport d'Andorra-la Seu estigui plenament operatiu. Aquest operador espanyol ha col·laborat amb aeroports de Catalunya en el projecte de fer viables operacions comercials a la instal·lació ubicada a l'Alt Urgell.