Els retards aeris a Europa en el que va d'any ja han superat el doble dels que es van registrar en el mateix període de 2017, ha advertit l'Associació Internacional de Transport Aeri (IATA). Per això l'organisme va instar governs i proveïdors de serveis aeris a Europa a abordar els obstacles que afecten l'espai aeri en aquesta regió.
"Ens trobem en la temporada d'estiu a Europa. Els viatgers volen arribar als seus destins de vacances a temps i molts d’ells estaran decebuts per les demores en el trànsit aeri", ha lamentat el director general de la IATA, Alexandre De Juniac. "Hauríem d'estar progressant, però els retards ja doblen els de l'any passat i no hi ha una solució ràpida per a aquest any", ha afegit. Segons De Juniac, "amb les inversions correctes i la planificació per part de governs i proveïdors de serveis aeris podem i hem de fer-ho millor el proper any".
Les dades recopilades en la primera meitat de 2018 mostren que la demora en la gestió del trànsit aeri acumula 47.000 minuts de retard al dia, més del doble que en el mateix període de l'any passat. La IATA atribueix aquests retards a l'escassetat de personal i de capacitat, així com a altres motius com les condicions meteorològiques o les vagues.
La mitjana del temps d'espera per als vols endarrerits ha arribat als 20 minuts al juliol, i el retard més greu es va allargar 337 minuts, és a dir, unes cinc hores i mitja. Segons aquesta associació internacional, les companyies aèries a Europa han expandit la seva oferta a noves destinacions per satisfer la demanda dels passatgers, de manera que el trànsit aeri al continent està en creixement.
No obstant això, els proveïdors de serveis de navegació aèria (ANSP, en les seves sigles en anglès) encarregats de gestionar l'espai aeri de cada país i de cobrar les taxes de vol pels seus serveis, han augmentat els seus beneficis per l'increment del trànsit aeri però no han fet les inversions necessàries, va sostenir la IATA.
A més, segons la IATA, aquestes companyies no han invertit prou en personal o bé han utilitzat pràctiques d'ocupació obsoletes que no despleguen personal quan i on es necessita, resultant en demores innecessàries per als passatgers. Així mateix, la IATA va advertir que moltes ANSP europees tampoc han realitzat inversions tecnològiques destinades a augmentar la capacitat de gestió. En aquest sentit, De Juniac va concloure que "el canvi ha de començar ara ja que els passatgers estan farts" d'aquesta situació.