Dilluns 25 de novembre de 2024
|
23:00 H
Per aquest àlbum de cromos, del Mundial de Mèxic 70, es van arribar a pagar 12.000 euros.
Per aquest àlbum de cromos, del Mundial de Mèxic 70, es van arribar a pagar 12.000 euros. (Foto: Panini)
Empresa

Els cromos de futbolistes, un negoci a l'alça que sobreviu a la tecnologia

Andorra la Vella

En l'era en què els videojocs en mòbils, tauletes i consoles copen l'oci dels nens i de molts adults, el col·leccionisme de cromos no perd pistonada i recobra popularitat amb esdeveniments com el Mundial de Futbol, els àlbums més antics del qual es cotitzen per valor de milers d'euros. Aquest és el cas del buscadíssim àlbum del Mundial de Mèxic 70, el primer que va sortir al mercat sobre aquests campionats, de la mà de l'Editorial Panini, un dels exemplars de la qual, signat en la portada per Pelé, va arribar l'any passat a la xifra rècord de 12.000 euros en una subhasta.

El mateix àlbum, amb tots els cromos, entre ells els de Pelé, Beckenbauer o Bobby Charlton, tot i que sense la firma d''O Rei', es va vendre aquesta setmana al web Catawiki per 3.650 euros, i un d'incomplet es va aproximar recentment als 1.000 euros, fet que dona idea de fins on estan disposats a pagar els col·leccionistes més decidits.

Encara que últimament el sector s'ha modernitzat i ja existeixen els cromos virtuals, amb sobres que s'obren amb aplicacions des de dispositius mòbils, la majoria dels aficionats es decanten encara per obrir sobres físics i sentir el plaer de descobrir els exemplars ocults al seu interior. Amb motiu del Mundial de Rússia, Panini ha distribuït el seu nou àlbum a 120 nacions, on espera vendre més de 700 milions de sobres, especialment en països on es viu "una autèntica bogeria" per col·leccionar els cromos, com el Brasil, Mèxic, Alemanya o el Perú, que després de molts anys es va classificar per al pròxim campionat, ha explicat Juan Pedro Martínez, director editorial de Panini Espanya.

A Espanya o a Itàlia, amb unes lligues molt consolidades, es venen millor les col·leccions del campionat nacional que les del Mundial, tot i que també aquí tenen molts seguidors, comenta Martínez.

En l'èxit dels àlbums del Mundial en cada país és òbviament important que la seva selecció s'hagi classificat, i en aquest sentit el director editorial de Panini reconeix que, per a la companyia, l'eliminació d'Itàlia o dels Estats Units, on hi havia moltes expectatives, "ha estat un petit pal". Panini, que a més dels drets dels cromos de campionats de futbol distribueix àlbums amb personatges de Disney, Marvel, Peppa Pig o Harry Potter, entre molts d'altres, té en els nens d'entre 7 i 12 anys el seu grup principal de clients, encara que un col·lectiu d'entre el 25 i el 30 per cent del total supera els 35 anys.

Són aquests clients de més edat els que, mirant cap enrere, busquen completar la seva col·lecció o recuperar els àlbums que van tenir en el seu moment, i que arriben a pagar petites fortunes per àlbums i cromos que avui dia "són els més buscats per la seva raresa".

Així, l'àlbum del Mundial de Mèxic 70 és una espècie de "relíquia" perquè, a més de ser el primer, va tenir una tirada molt limitada i només es va vendre en alguns països d'Europa i l'Amèrica del Sud, mentre a Espanya no va arribar, recorda Juan Pedro Martínez.

"Rebem bastants correus i trucades demanant informació sobre què poden fer per trobar, sobretot, els quatre primers àlbums -Mèxic 70, Alemanya 74, l'Argentina 78 i Espanya 82-, que per una qüestió de drets no poden tornar a reeditar-se i l'únic que hem pogut fer són algunes edicions facsímils", diu el directiu de Panini.

Una altra via és la d'acudir a webs de col·leccionisme o venedors especialitzats i, si finalment troben allò que busquen, "veure si estan en condicions de poder pagar-los".

"En aquest món del col·leccionisme -afegeix- hi ha moltes coses que estan molt valorades, i no només en versió Mundial, sinó en versió Lliga", un valor que no es correspon amb la qualitat o fama del futbolista, sinó amb la més gran o menor difusió que els cromos van tenir en el seu moment.

Un exemple és que en la temporada 1974-75 van sortir al final de la lliga tres cromos de l'editorial Este -Aslund de l'Espanyol, Camacho del Reial Madrid i Marinho del Barça- amb una tirada petitíssima i actualment per qualsevol d'aquests tres cromos s'arriben a pagar molts diners.

Això no obstant, la palma se l'emporta un cromo de la temporada 1975-76 d'un porter argentí del Ràcing de Santander anomenat Tenderesi, que no va arribar ni tan sols a jugar, però per l'estampa del qual poden demanar-se més de 3.000 euros en ser una "súper raresa". En el cas dels àlbums de campionats és freqüent que, a causa que s'imprimeixen amb certa antelació, alguns futbolistes "caiguin" dels seus equips i seleccions, com ha passat amb la selecció espanyola de futbol, per a la que Panini havia imprès els cromos de Vitolo i Morata, i que han estat substituïts en una última edició per Iago Aspas i Rodrigo.

En aquests casos, els col·leccionistes solen enganxar el nou cromo a sobre del jugador no seleccionat, tot i que només per la part superior, amb la finalitat que es pugui aixecar i poder veure el que queda sota. Però no només els àlbums i cromos de futbol assoleixen quantitats astronòmiques, i així quaderns d'estampes de l'editorial Fher o de l'editorial Nervión dels anys 40 i 50 de diferents àmbits arriben a xifres de centenars d'euros. A preus més ajustats, gairebé sempre per sota dels 100 euros, el col·leccionista pot fer-se amb un complet àlbum d'Història Natural de Bruguera dels anys 50 i 60, o algun dels populars quadernets que la casa Bimbo va llançar en els anys 70 i els cromos de la qual s'obtenien amb la compra de brioixos o pastissets.