El Govern posarà en marxa aquesta mateixa setmana una campanya per recordar als ciutadans que al llarg d’aquest 2018 poden obtenir de manera gratuïta el certificat electrònic, el document que permet fer de manera segura tràmits a través d’Internet. D’aquesta manera, poden estalviar-se els 29 euros que val obtenir aquest document que té una vigència per tres anys. De manera paral·lela, tal com ha explicat el secretari general del Govern, Jordi Casadevall, es treballa per ampliar les entitats i institucions que incorporin aquest certificat per poder fer tràmits a través de les seves webs.
Així, FEDA, Andorra Telecom, el comú de Canillo i Crèdit Andorrà ja han incorporat aquesta possibilitat i de fet aquest dijous els representants d’Andorra Telecom i FEDA han explicat la seva experiència. Així, des de la companyia de telecomunicacions, el seu portaveu, Carles Casadevall, ha concretat que fent servir aquest certificat digital es poden gestionar els forfets de Mobiland, activar els d’itinerància, o els de dades extra. I pel que fa a la fibra, els clients poden activar i desactivar els diferents paquets de televisió. Per poder fer servir aquesta possibilitat de gestió els clients han de passar per l’agència comercial de la societat.
Pel que fa a FEDA, el director de Tecnologies de la Informació, Daniel Fernández, ha explicat que s’ha adaptat la web per poder possibilitar les gestions amb aquest certificat i que es permet, per exemple la consulta de factures. En breu, FEDA signarà totes les factures per demostrar que han estat emeses de manera oficial per la parapública i a més també es treballa en la gestió de les comandes. Fernández ha explicat, a més, que per a la precontractació del servei cal un butlletí electrònic i la cèdul·la d’habitabilitat, que ja es pot obtenir de manera digital, i, per tant, ha anunciat que en un futur es podria tramitar aquesta precontractació sense la necessitat de fer cap desplaçament.
El secretari general del Govern ha explicat que els avantatges d’aquest certificat digital són que sigui una clau mestra per a múltiples llocs web, la immediatesa, que és un mecanisme fàcil i segur i que permet fer tràmits sense desplaçaments, amb la qual cosa també contribueix a l’estalvi de temps (facilita fer tràmits des de qualsevol lloc i a qualsevol hora) i a la reducció de l’impacte ambiental. Ha destacat que al juliol es podrà reservar el nom comercial i a l’octubre l’obertura de comerç, dos gestions que s’afegeixen a les que ja es poden fer: dipòsit de comptes, la declaració de l’IRPF i el certificat d’habitabilitat. De manera paral·lela, es treballa amb tots els comuns, la CASS i altres empreses perquè se sumin a la inclusió del certificat electrònic en els tràmits que ofereixen de manera digital als seus clients.
El cost d’aquest certificat, per als ciutadans, és de 29 euros per un període de tres anys, amb la qual cosa amb la campanya les persones que optin per fer la sol·licitud aquest any s’estalviaran aquest import. La tramitació es pot fer a Tràmits del Govern o dels comuns. De moment ja hi ha 200 persones que tenen aquest document i uns 300 de l’administració. Cal recordar que les empreses han de fer la sol·licitud a la Cambra de Comerç i que en aquest cas no poden gaudir de la gratuïtat.