El Pla estratègic del turisme de compres, en marxa des de fa gairebé un any, tal com ha recordat el ministre de Turisme i Comerç, Francesc Camp, avança a “bon ritme”. Algunes comissions més ràpid que d’altres, ha reconegut, però de moment de la seixantena d’accions que s’han prioritzat, 39 ja estan “en curs d’execució”. La resta s’haurien d’implantar els propers 2 o 3 anys, ha recordat el ministre, per tal de poder redreçar la situació del sector comercial. Camp ha manifestat que el comerç al detall està “estancat”, però s’ha mostrat “convençut” que un cop estiguin en marxa les accions “el comerç tornarà a créixer”. Són accions, ha recordat durant la reunió del Consell Andorrà per a la Competitivitat del Comerç celebrada aquest dimarts al matí al Centre de Congressos d’Andorra la Vella, centrades en els següents eixos de treball: oferta comercial, oferta de turisme, espai urbà, gestió i relació amb l’administració pública, formació, i comunicació i comercialització de l’oferta.
Algunes de les accions que ja s’estan treballant o implementant són la creació d’un ‘label’ de qualitat per als comerços, un pla de transformació digital del petit comerç, la implementació de formacions de 30 hores sobre aspectes com el tracte amb el client o la gestió del punt de venda, i l’embelliment dels eixos comercials (com el projecte de Vivand i Meritxell).
Camp ha explicat que les xifres indiquen que des de fa uns anys el comerç al detall “no baixa, però tampoc creix” (a diferència del comerç a l’engròs). Estan estancades les vendes, el nombre de comerços (entre 1.300 i 1.400), i el nombre d’assalariats (entre 5.300 i 5.400). Per això la importància que sector públic i privat treballin conjuntament en el Pla estratègic del turisme de compres i es desenvolupin com abans millor totes les accions previstes.
Un ‘outlet’ al Pas, projecte descartat
Quan es va presentar el pla estratègic, una de les accions que va generar més controvèrsia va ser la idea de convertir el Pas de la Casa en zona ‘outlet’. Camp ha informat que durant les reunions mantingudes amb els empresaris del Pas han constatat que la idea no agrada, motiu pel qual queda “descartat” aquest concepte, tal com s’havia plantejat inicialment. En qualsevol cas, pel que sí que se seguirà apostant és per augmentar la varietat d’oferta comercial a la localitat, en decadència els darrers anys, ha assegurat el ministre. Per aquest motiu, s’estan mantenint reunions amb empresaris que gestionen marques importants a Andorra la Vella i Escaldes-Engordany, per tal que obrin negocis al Pas de la Casa. “Però no és fàcil”, per temes de superfície disponible i condicions laborals.
En qualsevol cas, fer més atractiva l’oferta comercial del Pas de la Casa més enllà de l’alcohol, el tabac i l’alimentació, passa també per millorar els accessos, l’oferta d’oci i seguir amb l’embelliment del poble, ha recordat Camp.