Actua ha explicat les claus per al desenvolupament de les TIC a Andorra, que són la mobilitat sostenible, la integració de diferents sitemes de pagament i la fidelització dels visitants als establiments locals. Precisament, l'objectiu del país és convertir-se en un "laboratori de proves" per a projectes relacionats amb les ciutats intel·ligents, també denominades 'smart city'.
El ministre d'Economia, Competitivitat i Innovació, Gilbert Saboya, ha participat aquest dimarts en l'acte d'inauguració de l'estand d'Actua de l'Smart City Expo World Congress que se celebra a Barcelona, on ha destacat que un dels principals fruits de l'aposta per les TIC ha estat la col·laboració amb el Massachusetts Institute of Technology (MIT), que els està obrint les portes per treballar amb altres centres d'investigació i també amb empreses del sector privat.
Saboya ha dit que els tres pilars sobre els quals es fonamenta l'aposta de les TIC d'Andorra tenen un doble objectiu, ja que a més de diversificar l'economia també persegueixen fer més competitius els seus sectors més importants, que són el turístic i l'energètic, així com millorar la qualitat de vida dels andorrans.
Per exemple, la promoció d'Andorra com un enclavament per provar solucions de conducció autònoma permet, d'una banda, atreure inversors d'actors internacionals, però de l'altra també contribueix a la transició energètica del país, que ja és el tercer en el món amb més capacitat de penetració per a vehicles elèctrics.
En línia amb el mateix objectiu mediambiental, una de les solucions que Andorra ha presentat a l'Smart City Expo World Congress consisteix en una prospecció del territori andorrà per saber quin potencial té cada ubicació per a la instal·lació de plaques fotovoltaiques, a fi de desgranar en quins edificis la inversió és més rendible.
Els altres puntals de la seva estratègia són la integració dels sistemes de pagament per facilitar les transaccions i el llançament d'estratègies de fidelització, tant en format de cupons com amb eines que permetin "arribar als clients d'Andorra quan no estan", amb la finalitat que una vegada arribin al país coneguin tota l'oferta comercial i d'oci disponible. "A Andorra la innovació no serà inventar, al nostre país la innovació serà implementar més ràpid i integrar millor, i aquestes són les dues bases que estem jugant per presentar-nos com un país amb capacitat 'living lab'", ha recalcat Savoia.
En aquest sentit, el Secretari d'Estat per a la Diversificació Econòmica, Josep Maria Missé, ha ressaltat que des del Govern perceben que a l'exterior s'aprecia "l'obertura al món" que fa el país: "Es comença a notar que la gent és conscient que Andorra ja no és només un destí turístic". A més, la directora de l'oficina de desenvolupament i promoció econòmica Andorra Desenvolupament i Inversió (ADI), Judit Hidalgo, ha sostingut que l'opció andorrana no vol competir amb els 'hub' tecnològics que l'envolten, sinó que és una opció "que pot complementar molt bé la seva estratègia de tecnologia i innovació", ja que és un emplaçament ideal per provar les seves solucions.