Divendres 17 de maig de 2024
|
09:37 H
La secretària d'Estat d'Igualtat i Participació Ciutadana, Mariona Cadena i el secretari d'Estat de Funció Pública, Marc Cornella, durant la roda de premsa de presentació del pla d'igualtat de l'administració general.
La secretària d'Estat d'Igualtat i Participació Ciutadana, Mariona Cadena i el secretari d'Estat de Funció Pública, Marc Cornella, durant la roda de premsa de presentació del pla d'igualtat de l'administració general. (Foto: M. F.)
La secretària d'Estat d'Igualtat i Participació Ciutadana, Mariona  Cadena i el secretari d'Estat de Funció Pública, Marc Cornella, durant  la roda de premsa de presentació del pla d'igualtat de l'administració  general.
La secretària d'Estat d'Igualtat i Participació Ciutadana, Mariona Cadena i el secretari d'Estat de Funció Pública, Marc Cornella, durant la roda de premsa de presentació del pla d'igualtat de l'administració general. (Foto: M. F.)
Sector públic

La bretxa salarial al cos general és de vuit euros a favor dels homes

Andorra la Vella

Andorra la Vella.- La bretxa salarial en el cos general de l'administració general és del 0,28%, la qual cosa significa que les dones cobren 8 euros menys que els homes. En canvi, si es tenen en compte els complements salarials, cal destacar que la diferència és molt important i se situa en 246 euros. Així s'ha posat en relleu en la roda de premsa en què la secretària d'Estat d'Igualtat i Participació Ciutadana, Mariona Cadena, i el de Funció Pública, Marc Cornella, han presentat el pla d'igualtat de l'administració general, que s'articula sobre els principis bàsics del foment de la igualtat d'oportunitats en l'entorn laboral, la promoció d'entorns de treball lliures de discriminació i d'assetjament, i l'impuls de la conciliació de la vida laboral i familiar. Cornella ha destacat que aquesta bretxa del 0,28% situa Andorra en una "posició força bona" respecte d'altres estats europeus i malgrat valorar aquesta dada positivament ha afegit que voldrien que "les xifres tendissin a zero tot i ser considerablement bones".

Així, Cornella ha destacat que aquestes dades sobre la bretxa salarial situen Andorra per sota de Luxemburg, que encapçala la llista amb una bretxa positiva a favor de les dones del 0,2. Així mateix, també està per sobre dels països veïns, Espanya i França –amb una bretxa salarial del 8,9 i 15,4%, respectivament–, així com de la mitjana europea, que se situa en un 12,7%.

Ha estat una comissió la que ha treballat aquest pla d'igualtat que marca un document amb deu accions, algunes de les quals seran immediates com per exemple el disseny del protocol de prevenció i abordatge de l'assetjament que ja estarà enllestit aquest mes de juny i que haurà de servir perquè tothom conegui els circuits i els protocols en cas que es doni un cas. En aquest sentit, Cornella ha detallat que des de Funció Pública ja es tenia un protocol molt avançat que s'ha posat en disposició de la comissió, a la qual també es donarà suport per enllestir aquest treball. També ha manifestat que ara com ara no hi ha coneixement de cap cas d'assetjament si bé sí que hi ha registre de "tensions" i ha manifestat que quan es detecta un cas el que es fa són "moltes reunions i entrevistes" per analitzar la situació i si cal s'obre un expedient disciplinari o, si cal es judicialitza el cas.

Un altre aspecte que es vol treballar és el reglament de permisos administratius, per tal de millorar la conciliació. En aquest sentit, el secretari d'Estat de Funció Pública ha posat en relleu que "les dones demanen més permisos administratius" que els homes, i per això, aquests també perceben complements salarials més alts. De totes maneres ha afegit que està "havent-hi canvis" quant a les responsabilitats domèstiques i la cura d'infants o familiars i el que es vol des de l'administració, precisament, és que cada vegada més els homes també demanin aquests permisos. Al seu torn, Cadena ha recordat que s'està treballant per igualar els permisos de naixement i que això suposarà "segurament" una millora en "la corresponsabilitat de les tasques domèstiques i de cura d'infants i nadons".

Per poder plasmar aquest pla d'igualtat s'ha fet un treball d'enquestes prèvies tant en termes qualitatius com quantitatives. Així, destaquen qüestions com que el 83% dels participants consideren que hi ha igualtat quan es produeixen processos de selecció interns, o que la majoria dels enquestats (un 72%) considera que el sexe no influeix en aquestes decisions, suggerint una percepció de neutralitat en els processos de contractació. Sobre la conciliació laboral i familiar, hi ha una tendència generalment positiva en la percepció de les mesures del Govern, essent la valoració més freqüent un 7 sobre 10. Finalment, un 56% dels enquestats no sabria com actuar en cas de conèixer una situació d'assetjament sexual o per raó de sexe a l'administració. Pel que fa a les dades quantitatives, sobresurt el fet que el 73,1% del personal del cos general i diplomàtic són dones i el 26,9% són homes, mentre que la majoria de les posicions directives (64,8%) o de comandament (59,5%) estan ocupades per homes. Quant a les retribucions, segons les dades de l'any natural 2023, els homes perceben un salari global mitjà de 2.863,58 euros, mentre que el de les dones se situa en 2.855,57 euros.

Els reptes del pla

La primera de les accions del pla és treballar en la revisió de tota la reglamentació interna referent a la selecció, l'accés a la funció pública, la formació, la promoció i desenvolupament professional; així com la valoració de llocs de treball per tal d'incloure la perspectiva de gènere i assegurar la igualtat. La segona de les accions consisteixen a dissenyar i planificar un pla d'Informació i sensibilització, així com implementar dues accions formatives anuals a la plantilla. La tercera acció se centra en el lideratge inclusiu. La quarta servirà per revisar la reglamentació en matèria de conciliació de la vida laboral i familiar. La cinquena de les accions és analitzar encara més la bretxa salarial per nivells i posicions, així com treballar per reduir-la. La sisena parla del protocol en cas d'assetjament. La setena i la vuitena recullen la realització d'una auditoria de comunicació interna i externa per valorar el nivell d'ús del llenguatge inclusiu. Aquesta iniciativa es complementarà amb la creació del manual intern de comunicació i estil amb la perspectiva de gènere tant per a les comunicacions internes com externes. La novena acció és revisar el manual de funcions, les descripcions de llocs de treball i el manual de competències. I, la darrera, és la realització d'un estudi detallat de la configuració actual de la plantilla per posicions, grups funcionals i nivells.

Plans dels cossos especials i dels comuns


Cadena ha manifestat, a preguntes dels mitjans de comunicació, que s'està treballant en els plans d'igualtat dels cossos especials i d'educació i que aviat es tindran acabats. En aquest sentit, Cornella ha completat que per exemple ja hi ha dades que confirmen que la bretxa de l'administració general és del 5%, segons han desvelat les dades disponibles. Quant a les administracions comunals, que han d'enllestir també els plans d'igualtat (de fet la llei marcava que tenien temps fins a finals d'abril) ha animat aquelles que encara no ha conclòs la feina a fer-ho.

Notícies relacionades